'Mercedes-AMG CLE 63 krijgt V8 omdat hybride C63 niet aanslaat'

'Klant bepaalt'

Mercedes-AMG CLE 53 Coupé

Mercedes-AMG leek met de C63 en GLC 63 de weg van de beresterke plug-ins met vierpitters te hebben gekozen voor meer '63'-modellen. Dat blijkt toch niet het geval. De topversies van de CLE en waarschijnlijk ook de E-klasse krijgen gewoon weer een V8.

Mercedes-AMG deed aardig wat stof opwaaien met de in 2022 gepresenteerde C63 S E Performance en daarna met de GLC 63. Die hebben immers een viercilinder, die samen met een elektromotor een systeemvermogen van 680 pk klaarspeelt. Enorm veel kracht, maar kennelijk is het gemis van vier cilinders en de behoorlijke kluif extra gewicht reden voor aardig wat mensen om met een grote boog om de top-C en -GLC heen te lopen. Volgens Autocar heeft Mercedes-AMG onder meer vanwege de wat teleurstellende ontvangst van die twee besloten om met de CLE een andere koers te varen.

Nou leek het gezien het feit dat de CLE 53 al een zescilinder heeft al vrij bijzonder als de 63 vervolgens een viercilinder zou krijgen, maar Autocar verneemt nu vanuit Mercedes-AMG dat zelfs de zespitter wordt overgeslagen en de CLE 63 gewoon een V8 krijgt. Dat is de alom bekende 4.0 biturbo V8. Het medium vernam eerder al van Mercedes-topman Markus Schäfer dat de 'klant bepaalt'. Dat de CLE de V8 krijgt, biedt mogelijk perspectief voor een - overigens nog altijd in nevelen gehulde - Mercedes-AMG E63. Reken er maar alvast voorzichtig op dat die een achtcilinder krijgt. Waarschijnlijk krijgt die dan wél elektro-ondersteuning om qua vermogen ver genoeg van de al beresterke E53 af te staan. Die krijgt de 816 pk sterke aandrijflijn van de AMG GT 63 S E Performance misschien wel.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.