Mercedes-AMG CLE 53: mild-hybride krachtpatser met 449 pk

De eerste, de meest bescheiden?

Mercedes-AMG CLE 53
Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53Mercedes-AMG CLE 53

Mercedes-Benz breidt het leveringsgamma van de nog kakelverse CLE Coupé rap uit. Onlangs maakte de opvolger van zowel de C- als E-klasse Coupé kennis met mild-hybride zescilinders en nu komt er weer een variant met zes pitten bij. Niet zomaar een, maar een heuse AMG. Dit is de Mercedes-Benz CLE 53 4Matic Coupé.

De eerste AMG-versie van de Mercedes-Benz CLE Coupé luistert naar de naam CLE 53 4Matic en is met 449 pk en 560 Nm voorlopig de variant met de sterkste motor. Die bijna 450 pk zijn afkomstig uit een mild-hybride 3.0 zes-in-lijn met twee turbo's. Net als andere mild-hybride Mercedesmotoren heeft de CLE 53 4Matic een geïntegreerde startdynamo die kortstondig 23 pk en 205 Nm aan het geheel toevoegt. Schakelen doe je via een AMG Speedshift-transmissie met negen verzetten. Die bak verdeelt het vermogen vervolgens over alle vier de wielen. 4Matic staat immers niet voor niets in de modelnaam.

Mercedes-Benz CLE.

Met zijn 449 pk stuift de Mercedes-AMG CLE 53 4Matic in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 250 km/h, al valt die tegen bijbetaling te verhogen naar 270 km/h. Natuurlijk zijn z'n kracht en snelheid attracties, maar het uiterlijk van de eerste CLE AMG is dat voor zijn kopers ongetwijfeld ook. Hij heeft een voor AMG-modellen kenmerkende grille met verticale spijlen en heeft niet alleen aan agressiever ogende voorbumper, maar ook sideskirts, een aangezette achterbumper met verticale luchtsleuven en een diffuser, vier ronde knalpijpen en een achterspoiler. Standaard staat de CLE 53 op 19-inch wielen, 20 inch is optioneel. De spoorbreedte is aan de voorzijde 5,8 centimeter en achter 7,5 centimeter groter dan bij de niet-AMG-versies. Extra potente remmerij moet hem weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. De schijven voor hebben een diameter van 37 centimeter. Achter zijn ze 36 centimeter groot. Verder heeft hij diverse rijmodi dankzij AMG Dynamic Select en dus een variabel onderstel en is een mee- en tegensturende achteras standaard.

Uiteraard ontbreekt een sportief uitgedost AMG-interieur niet. De vooralsnog sportiefste CLE heeft met microvezel en kunstleer beklede sportstoelen, inclusief geïntegreerde hoofdsteunen, rode veiligheidsgordels en carbon-afwerking. Tegen meerprijs levert Mercedes-AMG leer, nappaleer en AMG Performance-stoelen. Een dubbelspaaks AMG Performance-stuurwiel is wél standaard.

Nederlandse prijzen zijn er nog niet.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.