Meer over de VW New Beetle Cabrio
Lang zag het er naar uit de New Beetle Cabrio er niet zou komen. Maar dankzij de nieuwe VW-baas Bernd Pischetsrieder is 'ie er nu tóch. De Golf Cabrio, waarvan de productie al begin dit jaar gestaakt werd, wordt daarmee opgevolgd. Tussen 1949 en 1980 werden van de oorspronkelijke Kever Cabrio ruim 330.000 exemplaren gebouwd.
Net als bij de oer-versie ligt de kap in open toestand pontificaal op de achterkant van de auto. Niet alleen nostalisch, maar ook gewoon noodzaak. Er is al weinig ruimte achterin, en zo kon de auto een vierzitter blijven. Ook de kofferbak heeft nog 210 liter over. Het openen van de kap is trouwens zo gepiept, zeker in de optionele elektrische uitvoering. Kwestie van even aan een hendel trekken, op een knop drukken en 13 seconden later ligt de boel plat.
Een vaste rolbeugel ontbreekt gelukkig. In plaats daarvan zijn er twee uitklapbare exemplaren onder de achterste hoofdsteunen. Die schieten in geval van nood binnen 0,25 seconde 26,5 centimeter omhoog en zorgen samen met de verstevigde voorruitomlijsting plus de vier standaard airbags voor de nodige veiligheid.
Binnenin weinig schokkende veranderingen. Het dashboard is hetzelfde gebleven, met die typisch grote ronde klok en natuurlijk het bloemenvaasje. De leuningen van de voorstoelen klappen wat verder naar voren en de middenconsole is nieuw ontworpen, met een afsluitbare bergruimte (waarin tegen meerprijs een 6 cd-wisselaar geplaatst kan worden), een geïntegreerde armsteun en draaibare bekerhouders. Verder is, noodgedwongen door onder meer de rolbeugels, de achterbank een fractie smaller.
Op motorisch gebied is er weinig nieuws onder de zon. Nieuw voor Nederland is de 1.4 16V met 75pk. Ook leverbaar worden een 1.6 en een 2.0 benzinemotor met respectievelijk 102 en 115 pk. Tenslotte komt er nog een 100 pk-sterke 1.9 diesel. Nieuws is er op het gebied van de aandrijving, want naast een handbak met vijf versnellingen kan er gekozen worden voor een splinternieuwe zestraps automaat. Het schakelprogramma past zich automatisch aan de rij-omstandigheden aan en kan naar keuze ook met de hand bediend worden via de Tiptronic-functie.
Over de prijs en de precieze uitrusting kan importeur Pon nog geen definitief uitsluitsel geven. De 1.4 in basisuitvoering zal zo rond de € 25.000 gaan kosten. Waarschijnlijk dan zonder ESP, airco en afstandbediening voor de centrale vergrendeling. Voor de 2.0 Highline, zal rond de 31 mille neergeteld moeten worden. De verkoop in Europa start rond maart. De verkoopprognose voor Nederland is rond de 500 stuks voor 2003.
Afgelopen week deden we de eerste rij-indrukken op in Miami. Die kunt u lezen in AutoWeek nr. 44 (23-30 oktober).