Meer nieuws Volvo S40/V50

Volvo S40
De nieuwe Volvo S40 is helemaal klaar voor zijn verkoopstart in februari. Twee maanden later arriveert ook de V50, de stationwagenvariant bij de dealers.

De nieuwe Volvo S40 is helemaal klaar voor zijn verkoopstart in februari. Twee maanden later arriveert ook de V50, de stationwagenvariant bij de dealers. We verwachten verder volgend jaar de onthulling van de S40 cabrio.


Volvo bruist van activiteit. Zo verloopt de introductie van de opvolgers van de S40 en V40 in twee fases: de S40 stond op de IAA in Frankfurt en de V50 wordt op 3 december gepresenteerd op de autotentoonstelling in het Italiaanse Bologna.
Liefhebbers van de compacte Volvo stationwagen zullen dus nog even moeten wachten op de beelden van de V50, maar deze versie zal toch al snel bij de Nederlandse dealers in de showroom arriveren. Nu concentreert Volvo zich nog helemaal op de introductie van de S40. Overigens zijn de huidige S40 en V40 nog tot mei 2004 verkrijgbaar.
Wij reden al met een model uit de voorproductie (zie ons bericht van 20 oktober), maar intussen is in Zuid-Spanje nu de internationale introductie voor de pers in volle gang. De T5 en de vijfcilinderversies zullen vanaf de verkoopstart in februari beschikbaar zijn. In de zomer volgen dan de viercilindermodellen, terwijl de T5 met vierwielaandrijving in juni/juli op de markt zal komen. De nieuwe 2.0D 136 pk zal in de loop van 2004 leverbaar zijn.
De vijfcilindermotoren zijn in basis gelijk aan de blokken uit de S60, met dezelfde boring en slag. Maar de koelkanalen zijn aangepast voor een betere circulatie, waardoor een hogere efficiency wordt bereikt, de levensduur wordt verbeterd en bovendien de emissie en het brandstofverbruik worden geoptimaliseerd. Zo stijgt bij de 170 pk-variant het koppel met 5 Nm tot 230 Nm en bij de T5 is dat toegenomen tot 320 Nm. Volvo zegt dat deze verbeterde 2.4-motoren qua prestaties vergelijkbaar zijn met de 2.5.
Volvo hanteert nog steeds de indicatieprijzen die wij op 20 oktober noemden, dat wil zeggen een vanafprijs van 26.000 euro voor de S40 1.8.
Alle versies, dus ook de basisuitvoering is standaard voorzien van wegklapbare pedalen, een veiligheidsstuurkolom, gordelkrachtbegrenzers voor en hetzelfde SIPS-systeem als in de S80, met hoofd- en zijairbags. De zij-airbags zijn groter dan in de huidige S40 voor een nog betere bescherming van heup en borst. Verder heeft Volvo met het waarschuwingssysteem voor het dragen van de veiligheidsgordels achter een wereldprimeur.
Standaard zijn bovendien de DSTC-regeling voor het onderstel en IDIS (Intelligent Driver Information System), een elektronische secretaresse die bij voorbeeld de binnenkomende telefoongesprekken ophoudt, als de bestuurder het te druk heeft met het rijden.
Volvo is van plan de komende jaren twee nieuwe auto's per jaar te onthullen. Eén daarvan is de S40 cabrio, die waarschijnlijk in Genève staat en die door Pininfarina wordt gebouwd in een samenwerkingsverband met Volvo. Ook over een coupé-cabrio 'wordt gedacht', maar de komst van een S40 CC wordt (nog)niet bevestigd.

Een uitgebreide rij-impressie met de S40 T5 en de 2.4 170 pk staat in AutoWeek no. 48 van 19 november.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.