Meer details Mercedes SLK 55 AMG én diesel-SLK
Eerder meldden we al dat de SLK 55 AMG een atmosferische motor zou krijgen. Nu zijn er ook meer technische details van het blok bekend. De AMG-versie van de SLK krijgt een V8 met een cilinderinhoud 5.461 cm3. Inderdaad, precies evenveel als bijvoorbeeld de E 63 AMG, maar dan zonder de twee turbo's. Het atmosferische blok in de SLK is goed voor 420 pk, wat een stijging van 60 pk ten opzichte van de oude SLK 55 AMG betekent. Het maximumkoppel is 540 Nm, 30 Nm meer dan voorheen.
Het weghalen van de turbo's was een noodzaak om het blok in de motorruimte van de SLK te krijgen. Tegelijkertijd wil Mercedes-Benz ook kannibalisatie binnen de line-up voorkomen: een extreem krachtige AMG-versie van de SLK zou te veel in het vaarwater van de toekomstige SL 63 AMG zitten.
De nieuwe motor maakt ook een enorme sprong op het gebied van zuinigheid: Mercedes-Benz heeft het over een verbruik dat 30 procent lager ligt. Dat zou betekenen dat de SLK 55 AMG een CO2-uitstoot van 199 gram per kilometer heeft. De forse daling is mede het gevolg van toepassing van een start-stopsysteem en toepassing van AMG Cylinder Management, dat op constante snelheid vier van de acht cilinders uit kan schakelen.
Diesel
Voor wie echt de focus op besparing wil leggen, heeft Mercedes-Benz nog een versie in petto. Het gaat om de 204 pk sterke SLK 250 CDI. Mercedes-Benz heeft naar eigen zeggen voor de introductie van een dieselversie gekozen, omdat de E-klasse Cabrio met diesel goed verkoopt en ook andere merken goede zaken doen met diesel-cabrio's.
Beide nieuwe SLK's debuteren vrijwel zeker op de IAA in Frankfurt, die op 13 september z'n persdag heeft. Voor de jaarwisseling verschijnen beide auto's dan bij de Nederlandse dealers.