McLaren Artura vernieuwd en nu ook als Spider
Verbetering en uitbreiding
De McLaren Artura krijgt een reeks verbeteringen die 'm nog wat rapper en scherper moeten maken. En dat niet alleen; er is nu ook een open versie van: de Artura Spider.
Drie jaar geleden schoof McLaren zijn Sports Series aan de kant voor een fonkelnieuwe hybride sportauto: de McLaren Artura. Die neemt tegenwoordig zijn positie in tussen de recent onthulde McLaren GTS en de McLaren 750S. Die twee verschenen in 2023 en maakten van de Artura plots een relatief oudgediende. Maar nu heeft McLaren een opgefriste versie klaar staan. En dat niet alleen: er is voortaan ook een open versie: de Artura Spider.
We beginnen even met de vernieuwingen, want die gelden ook meteen voor de fonkelnieuwe Spider. De hybride aandrijflijn van de McLaren Artura is voortaan 20 pk sterker: het systeemvermogen neemt toe van 680 pk naar 700 pk, dus hij kruipt wat dat betreft meer naar zijn sportievere broer toe. De vermogensspurt is volledig toe te schrijven aan de V6, die dankzij nieuwe kalibratie sterker is geworden. De elektromotor levert nog altijd 95 pk vermogen. Over die elektromotor gesproken, die kan de Artura ook geheel zelfstandig voortbewegen. En voortaan kan dat 33 km lang; eerder had de Artura nog 30 km elektrisch rijbereik. Dat de McLaren Artura een slagje krachtiger is geworden, merk je overigens niet aan de sprinttijd van 0 naar 100 km/h. Die is nog altijd in 3 seconden achter de rug. Wel is hij in tussensprintjes wat rapper en ook moet het schakelen met de achttraps automaat nog een slagje vlotter gaan. De topsnelheid ligt nog altijd op 330 km/h.
Meer nieuws? Jazeker. McLaren heeft het uitlaatsysteem van de Artura aangepakt om de V6 nog wat lekkerder te laten schreeuwen. Verder is de ophanging verbeterd en moet de adaptieve demping tot 90 procent sneller reageren. Ook zijn er nieuwe motorsteunen en worden de remmen nog beter gekoeld. Al met al moet dat leiden tot een Artura die ook in de bochten nog wat meer bij de les is dan voorheen. Niet heel relevant, maar toch leuk: de Artura krijgt de van de Speedtails bekende functie 'Spinning Wheel Pull-Away', waarmee je lekker dramatisch met gierende banden weg kunt scheuren. Daartegenover staat dat de McLaren Artura een breder scala aan veiligheidssystemen krijgt, ongetwijfeld vanwege de scherpere EU-reglementen op dat gebied. Zo zijn onder meer Lane Departure Warning, Speed Limit Detection en Rear Cross Traffic Alert voortaan van de partij.
McLaren Artura Spider
En dan is er misschien nog wel het grootste nieuws: de gloednieuwe open versie van de McLaren Artura, de Spider. Die heeft één dakdeel dat elektrisch te openen en te sluiten is. Dat kan tot een snelheid van 50 km/h en het openen en sluiten duurt 11 seconden. Het dak is ook met elektrochroom glas krijgen, waarmee je zelf kunt bepalen hoeveel licht er nog naar binnen komt als je het dak dicht hebt. Dat speciale dak is wel 'enkele kilo's zwaarder' dan het standaard dak, dat 62 kilo gewicht toevoegt aan de Artura. Dat extra gewicht zit 'm puur in het dak: de basis van de Spider is namelijk identiek aan die van de coupé. Hij is niet verder verstevigd omdat de stijfheid ervan niet afhankelijk is van het dak. McLaren belooft dan ook dat de Spider even stijf is als de coupé.
AutoWeek heeft meteen de prijzen van de vernieuwde McLaren Artura en de gloednieuwe Artura Spider te pakken: de Artura gaat minstens €263.100 kosten, de McLaren Artura Spider €289.500.