Mazda sleutelt aan direct ingespoten wankelmotor

Mazda rotatiemotor met directe injectie
Alweer een uitgelekte tekening. Dit keer is er vanuit een Amerikaans patentbureau een schets van Mazda naar buiten gekomen. Het betreft een direct ingespoten versie van een rotatiemotor. Daarmee moet het excessieve brandstofverbruik van deze bijzondere krachtbron binnen de perken worden gebracht.
Mazda is het enige merk dat nog actief is met een rotatiemotor. Al 44 jaar gebruikt het merk die voor de sportieve modellen. Op het moment wordt alleen de RX-8 nog met die motor gebouwd. Die is overigens niet meer leverbaar in Nederland.
Inmiddels is de rotatiemotor ook geschikt gemaakt voor het gebruik van waterstof. De volgende stap is waarschijnlijk de toevoeging van een dubbel vonkend direct injectiesysteem. Dat moet helpen om het brandstofverbruik binnen de perken te houden. Mazda peurt op het moment ruim 200 pk uit de 1,3-liter van de wankelmotor maar het verbruik zit op V8-niveau.
Mazda heeft al eens aangeven te werken aan een zuiniger rotatiemotor; intern staat die bekend als 16X. De verwachting is dat hij zijn debuut beleeft in een opvolger van de RX-7 en een serieuze sportwagen wordt. Verder zal de auto, die voor over drie jaar op de planning staat, zijn voorzien van een transmissie met dubbele koppeling. Het is echter nog niet duidelijk of dit directe injectiesysteem het productiestadium gaat halen.

PRIVATE LEASE Mazda

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.