Mazda EZ-60: elektrische SUV naast EZ-6 als Mazda CX-6e naar Europa?
Chinese starter
De Mazda 6e is de eerste in China ontwikkelde elektrische Mazda die je ook in Nederland kunt kopen. Waarschijnlijk blijft het niet de enige! De 6e krijgt in China gezelschap van de EZ-60. Die Mazda EZ-60 komt mogelijk als CX-6e naar Europa en inmiddels geeft het merk de eerste beelden vrij.
Voor wie het gemist heeft: de elektrische Mazda 6e is een voor Europa splinternieuw model dat kort voor zijn Europese debuut in China als EZ-6 werd voorgesteld. De Mazda 6e is het resultaat van een samenwerking tussen Mazda en zijn Chinese joint-venturepartner Changan. Onder de door Mazda ontworpen koets van de 6e schuilt een elektrische auto van Changan: de L07 (die zijn leven overigens als SL03 begon). De Mazda 6e - eigenlijk dus de EZ-6 - krijgt in China een SUV-broer naast zich: de EZ-60 en daarvan krijgen we nu de eerste lijnen te zien.

De Mazda Arata Concept van 2024 geldt als voorbode van de EZ-60/CX-6e.
Changan Mazda slingert via de Chinese sociale kanalen een korte teaservideo de wereld in die wordt vergezeld door de even wollige als ongrijpbare tekst: 'Beheers de wind om het onzichtbare vorm te geven, drijf de elektriciteit naar de toekomst.' Veel van de auto krijgen we nog niet te zien, al is wel duidelijk dat de designtaal waarmee de EZ-6 en dus ook de 6e is overgoten wordt overgeheveld naar een SUV-achtige met een ietwat aflopende daklijn en een relatief vlak liggende achterruit. Dat sluit naadloos aan bij het ontwerp van de Arata Concept die Mazda in april 2024 aan de wereld toonde.

Deepal S07: Deepal S07: wat formaat betreft meer CX-60 dan CX-5.
Onlangs wist AutoWeek boven tafel te krijgen dat Mazda in Europa de modelnaam CX-6e heeft vastgelegd. Het is heel aannemelijk dat die aanduiding is bedacht voor de voor Europa bestemde variant van de EZ-60. Net zoals '6e' in Europa beter aansluit bij Mazda-modelnamen dan 'EZ-6' ligt CX-6e ook dichter bij onze markt dan EZ-60. We gaan er vooralsnog vanuit dat de Mazda EZ-60 en dus ook de CX-6e net als de EZ-6 en 6e onderhuids techniek delen met een model van Changan.

Deepal S05: slechts iets groter dan de CX-5.
Welke dat is? Dat is nog even de vraag. Changan Mazda zou de zo'n 4,75 meter lange Changan Deepal S07 als basis voor het model kunnen nemen. Die S07 is er net als de Mazda EZ-6/6e ook met een 69-kWh LFP-accu. Verder is het mogelijk dat de iets kleinere Deepal S06 (4,62 meter) als basis voor de EZ-60/CX-6e gaat dienen. Later dit jaar wordt ongetwijfeld meer duidelijk.