Maximumsnelheid op drie stukken snelweg naar 130 km/h
Slechts 86 kilometer beschikbaar voor 130 km/h
In het hoofdlijnenakkoord stelden PVV, VVD, NSC en BBB dat de maximumsnelheid 'daar waar het kan' verhoogd wordt naar 130 km/h. Waar het kan? Schijnbaar op slechts drie stukken snelweg, aldus minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat.
De maximumsnelheid in Nederland gaat uiterlijk half 2025 op slechts drie trajecten omhoog naar 130 km/h. Madlener temperde eerder al de verwachtingen. De maximumsnelheid zou namelijk slechts op een paar stukken snelweg overdag omhoog gaan naar 130 km/h, zo werd eind september bekend. Nu weten we dus hoeveel het er precies zijn, en om welke trajecten het gaat. Het gaat om de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug (18 kilometer), om de A7 Afsluitdijk tussen de Stevinsluizen en de Lorentzsluizen (44 kilometer) en om de A7 tussen aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland (24 kilometer). In totaal gaat het om 86 kilometer aan asfalt waarop de maximumsnelheid omhoog gaat naar 130 km/h. Let wel: daarbij zijn beide rijrichtingen meegeteld...
Er is nog een vierde traject waar de maximumsnelheid overdag mogelijk omhoog gaat naar 130 km/h: de A37 tussen knooppunt Holssloot en de aansluiting Zwartemeer. Of de snelheid hier ook omhoog kan, wordt nog onderzocht. De detailonderzoeken - waarbij onder meer gekeken wordt naar de gevolgen van stikstof, geluid, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid - worden naar verwachting in januari afgerond. De snelheidsverhoging op het deel van de A7 tussen Winschoten en Zuidbroek gaat er niet komen. Dit zou leiden tot een overschrijding van het geluidsproductieplafond.
Begin 2020 ging de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen tussen 06.00 en 19.00 uur van 130 km/h terug naar 100 km/h. Buiten die tijdstippen gelden afhankelijk van het stuk weg maximumsnelheden van 100 km/h, 120 km/h of 130 km/h. De verlaging van de maximumsnelheid was een maatregel van het kabinet Rutte III om de stikstofuitstoot te verlagen.