Maserati zwaait de V8 uit
Nog een tijdperk ten einde?
Maserati kondigt aan dat het binnenkort zijn bekende biturbo V8 met pensioen stuurt. Daarmee is het überhaupt gedaan voor V8-motoren bij het Italiaanse merk. Dat kan het natuurlijk niet zonder slag of stoot laten gebeuren.
Het zijn zware tijden voor liefhebbers van grote brandstofmotoren. Het lijkt haast wel persberichten te regenen waarin het einde van V12's, V8'en of zelfs zescilinders wordt aangekondigd. Nu meldt Maserati zich. Dat zwaait binnenkort de van Ferrari afkomstige F154-motor uit. De tot bijna 600 pk sterke biturbo V8 die je momenteel nog vindt in de Maserati's Quattroporte, Ghibli en Levante. Met de nieuwere Nettuno V6 kan Maserati ook behoorlijk uit de voeten, maar daardoor doet het afscheid van de heerlijk klinkende achtcilinder niet minder pijn.
Maserati vindt het zelf ook nogal een momentje en staat er daarom komend weekend tijdens het Goodwood Festival of Speed bij stil. Dat doet het met twee speciale modellen; de Maserati Ghibli 334 Ultima en Maserati Levante V8 Ultima. 'Ultima' betekent natuurlijk vrij vertaald 'de laatste' en '334' bij de Ghibli 334 Ultima staat voor de topsnelheid in km/h. De Ghibli wordt dus net even wat rapper nog, normaal ligt de top op 326 km/h. We krijgen slechts een paar glimpen te zien van de uitzwaaiversies, maar duidelijk is dat Maserati ze wat uiterlijke verwijzingen naar het afscheidsfeestje meegeeft. Volgens Maserati is het daarna snel gedaan met de V8 en is dit het einde van 'een lange lijn GT's van Maserati met V8'.
AutoWeek reed twee jaar geleden nog met de Maserati Quattroporte Trofeo. Hoor die heerlijke V8 eens:
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen