Maserati flink in het rood, ‘Stellantis bekijkt opties’

Terug naar Ferrari?

Maserati GranTurismo Trofeo
Maserati GranTurismo TrofeoMaserati Grecale FolgoreMaserati Grecale FolgoreMaserati GranCabrio FolgoreMaserati GranCabrio FolgoreMaserati GranCabrio Folgore

Vandaag stond het vrijwel de hele dag bovenaan de site: na een teleurstellend halfjaar zou Stellantis toch voorzichtig overwegen bepaalde merken af te stoten. Inmiddels lijkt het erop dat Maserati de grootste kanshebber is, want het topmerk van de groep presteert zeer ondermaats.

Wat een pijn moet dit doen voor de mensen achter Maserati. Voor het eerst in jaren heeft het illustere Italiaanse merk een compleet actuele vloot auto’s in de aanbieding en toch lukt het maar niet om dat tot een succes te maken. De Levante-SUV is inmiddels geschrapt en dat geldt ook voor de ‘oude’ Ghibli en Quattroporte. Met een Grecale-SUV voor de aantallen, een GranTurismo en een GranCabrio in het hart van het merk en een MC20 voor het ‘halo-effect’ lijken de belangrijkste niches echter opgevuld. Bovendien zijn al die modellen verkrijgbaar als EV, een unicum in dit deel van de markt en het resultaat van een reeks forse investeringen. Als het nu niet lukt met Maserati, wanneer dan wel?

In het bredere Stellantis-artikel van vanmorgen konden we nog niet zeggen wat de bijdrage van ieder individueel merk was aan de financiële tegenvallers bij Stellantis, maar dankzij Automotive News lukt het nu wel om iets te zeggen over Maserati. Volgens het medium verkocht Maserati ondanks die verse waar dik 50 procent minder auto’s dan vorig jaar, waarmee er wereldwijd nog maar 6.500 stuks over de toonbank gingen. 2.108 daarvan komen voor rekening van de Grecale, die als ‘verstandige’ SUV een veel grotere bijdrage zou moeten leveren maar onlangs ook een stuk duurder werd. Maserati had dan ook een operationeel verlies van 82 miljoen euro, een enorme afgang na een winst van 121 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Maserati Grecale Folgore

Maserati Grecale

Stellantis-CFO Natalie Knight zou zelfs al gehint hebben op een mogelijk ‘ander thuis’ voor Maserati, in de vorm van een nieuwe eigenaar. Voorlopig richt Stellantis zich volgens haar echter op het aanbrengen van verbeteringen aan de huidige situatie, waarbij Maserati onderdeel is van Stellantis. Als mogelijke koper voor het merk wordt in een ander artikel overigens Ferrari gefluisterd. Ferrari is juist wel erg winstgevend en succesvol en zou met Maserati een wellicht iets toegankelijker luxe-broertje in huis halen, niet voor het eerst overigens. Deze analyse lijkt hout te snijden, maar we merken op dat het gerucht afkomstig is van iemand die de Maserati Grecale omschrijft als een afgeleide van de Alfa Romeo Tonale. Dat is de Grecale pertinent niet, dus hecht zoveel waarde aan de informatie als je wilt.

Lezersreacties (82)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.