Lucid Air ‘snelst ladende EV’

De Taycan voorbij

Lucid Motors Air

De Amerikaanse Tesla-jagers bij Lucid Motors blijven strooien met indrukwekkende cijfertjes. Na onder meer de luchtweerstand en de actieradius is het nu tijd voor de laadsnelheid van de aanstaande Lucid Air. Ook hier worden records gebroken.

Lucid belooft dat de Air met ‘meer dan’ 300 kW kan snelladen. Voor wie daar maar moeilijk vat op kan krijgen zijn er ook concretere cijfers: met deze snelheid moet het mogelijk zijn om binnen 20 minuten voor dik 480 kilometer aan stroom in de accu te pompen.

Nu komt laden vaak met wat haken en ogen en wordt de beoogde snellaadsnelheid zelden over de gehele laadsessie volgehouden. Dankzij een contract met Electrify America moeten Air-kopers echter drie jaar lang onbeperkt en gratis toegang hebben tot een netwerk aan 350kW-laders, zodat de laadsnelheid in theorie vaak gehaald kan worden.

900V

De snelst ladende auto tot nu toe is de Porsche Taycan, die zich onder de juiste omstandigheden met 270 kW laat volduwen. Tesla’s Model 3 benadert die waarde met 250 kW. Volgens Lucid zit het geheim van de Air in een ‘ultra-hoogspanning-architectuur’ van 900V, een geavanceerde temperatuurhuishouding voor het accupakket en de algehele hoge mate van efficiëntie van de Air-aandrijflijn.

AC-laden, dus met wisselstroom, gaat met maximaal 19,2 kW, al zijn de omstandigheden die daarvoor benodigd zijn wel lastig te realiseren. De laadpoort van de Air werkt beide kanten op, zodat het ook mogelijk is om stroom uit het accupakket te gebruiken voor andere doeleinden. Dit kan in een toekomst vol ‘smart homes’ en geschuif met groene stroom erg van pas komen.

800 km

De Lucid Air is een grote sedan met een verhoudingsgewijs erg grote passagierscabine. Het Amerikaanse Lucid mikt uiteraard op Tesla. Het merk wil met de Air echter ook een alternatief bieden voor toplimousines als de Mercedes-Benz S-klasse, BMW 7-serie en vooral de toekomstige elektrische broertjes van die auto’s, de EQS en i7. Die EQS moet op een acculading zo’n 700 km ver kunnen komen, maar de Air belooft daar nog overheen te gaan. Voorzien van – waarschijnlijk – een 130 kWh-accupakket, moet de nieuwkomer volgens z’n makers maar liefst 728 kilometer kunnen rijden op een volle accu. Dat is echter volgens de doorgaans strengere, Amerikaanse EPA-norm en suggereert een WLTP-bereik van rond de 800 km.

De Lucid Air werd al in 2016 getoond als concept-car. Zoals dat gebruikelijk lijkt bij EV's, begon de eigenlijke ontwikkeling van de auto echter pas daarna. De productie moet begin 2021 van start gaan in Lucids fabriek in Casa Grande, Arizona.

Lezersreacties (52) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.