AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
LPG voor direct ingespoten benzinemotor
36
Vialle heeft een LPG-installatie ontwikkeld die geschikt is voor gebruik op de nieuwste direct ingespoten benzinemotoren. Het LPdi-systeem is beschikbaar voor krachtbronnen van verschillende merken met verschillende inspuittechniek.
Vialle heeft een LPdi-systeem ontwikkeld waarbij het mogelijk is auto's met een direct ingespoten benzinemotor op LPG te laten rijden. Daarbij is het voor het eerst mogelijk LPG direct in de cilinder te spuiten. Peter Rutten van Vialle verwacht dat tien procent van alle auto's in Europa met een dergelijke motor van het systeem wordt voorzien. "Met LPdi blijven alle voordelen van een direct ingespoten benzinemotor overeind. Reken daarbij de overige voordelen van LPG, zoals lagere bijtelling en de prijs per liter, en mijn verwachting spreekt voor zich.'
Vialle claimt dat er bij de installatie van het systeem geen wijzigingen aan het koelsysteem nodig zijn zodat het volledige vermogen beschikbaar blijft. Het rijden op LPG levert een CO2-reductie op tot twintig procent.
In Nederland en Duitsland wordt in september gestart met de verkoop van het LPdi-systeem. Dat gaat naar verwachting zo'n 2.795 euro kosten. Allereerst is de 1,4-liter TSI motor aan de beurt die wordt gebruikt in verschillende modellen van de Volkswagen Groep. Aan het einde van het jaar is het systeem ook geschikt voor de andere TSI-motoren. In 2010 is LPdi ook geschikt voor de direct ingespoten benzinemotoren van andere merken.
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Nieuws
ANWB verwacht vanaf vrijdag drukte om festival A10 en NAVO-top
Nieuws
Vernieuwde Citroën Ami heeft prijs
Nieuws
Opel Mokka GSE: 280 pk sterke topversie schreeuwt het van de daken
Nieuws