Lotus wil snellere auto's en meer dealers
Gales meldt dit in een interview met Automotive News. De komende twee jaar wil Gales nog de structuur van de Elise als basis voor nieuwe auto's gaan gebruiken. Nieuwe versies van de Elise, Exige en Evora moeten volgens de nieuwe CEO echter 'lichter en sneller' worden: "Onze huidige modellen hebben nog meer dan voldoende bestaansrecht."
De topman doet in het interview ook de deur op een kier voor de introductie van een niet-sportwagen: "Onze kernwaarde van een zo laag mogelijk gewicht is in alle segmenten toepasbaar, ook bij de niet-sportwagens."
Ook al zitten de verkopen in de lift, Gales vindt het beperkte dealernetwerk van Lotus misschien wel de achilleshiel van het merk: "Zelfs in Engeland hebben we niet genoeg dealers. We hebben er niet eens eentje in Londen. En ook niet in belangrijke steden als Berlijn en Madrid."
Bombarie
In dit financiële jaar wil Lotus wereldwijd twintig nieuwe dealers openen. Daaronder vallen ook dealers in Iran en op de Filippijnen. Onlangs kwam al een minder prettig onderdeel van de toekomstplannen naar buiten: Lotus schrapt 325 banen, ongeveer een kwart van het totale aantal medewerkers.
Op de autosalon van Parijs in 2010 toonde Lotus ook al met veel bombarie een herstructureringsplan met vijf concept-cars. Het idee was toen dat Lotus hogerop zou gaan als een soort Porsche-rivaal en daarbij de iconische Elise geen opvolger zou geven. Dit plan van toenmalige CEO Danny Bahar is uiteindelijk in de prullenbak beland.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Lotus Emeya S 102 kWh | 613 PK | BTW AUTO | NL AUTO | 1E EIGENAAR |
- 2025
- 9.730 km

Lotus Eletre 600 GT SE 4WD | Panorama Dak | KEF Reference | 22 Inch | Comfort Seats |
- 2025
- 500 km

Lotus Emira 2.0 Turbo SE Racing Line | Drivers Pack Sport | KEF Premium Audio | Sport Seats |
- 2025
- 15 km
