Lotus Emira met 2.0 viercilinder maakt prijsbelofte niet waar

Bijna 30 procent bpm

Lotus Emira i4

De Lotus Emira was er al met dik 400 pk sterke 3.5 V6 van Toyota, maar bestaat ook met een doorgesnoven 2.0 viercilinder van Mercedes-AMG. AutoWeek kan je als eerste vertellen wat die Lotus Emira met geblazen vierpitter moet kosten. Wat blijkt: hij is aanzienlijk duurder dan eerder werd verwacht.

De Lotus Emira is het laatste model van Lotus dat nog met benzinemotoren geleverd wordt. Met de volledig elektrische Emira en Emeya is het nu onder de vlag van Geely varende Lotus al de EV-hoek in gedoken en het merk is niet van plan van richting te veranderen. De Lotus Emira werd met twee aandrijflijnen gepresenteerd: met 405 pk sterke 3,5 V6 en met een 364 pk sterke 2,o viercilinder van Mercedes-AMG. Die Emira met viercilinder - die Emira i4 heet - zou aanvankelijk minder dan € 100.000 moeten gaan kosten, maar die belofte weet de auto in Nederland niet in te lossen.

Echt verrassend is dat niet. Al in maart 2022 meldde Van der Kooi Sportscars - de Nederlandse Lotus-importeur - dat de CO2-uitstoot van de Emira met viercilinder een stuk hoger uitviel dan verwacht, met als gevolg dat die versie gemener gebeten wordt door het Nederlandse bpm-monster. Toen sprak de importeur over een nieuwe verwachte instapprijs van ruim € 115.000. AutoWeek heeft de definitieve te pakken. Wat blijkt: de prijs van de altijd met een achttraps automaat uitgeruste Lotus Emira i4 komt ook fors boven die 115 mille uit. De Nederlandse prijs is namelijk vastgesteld op € 137.148. Let wel: die prijs geldt voor de afgeladen First Edition. Mogelijk volgen later minder dure uitvoeringen, al zal de Emira nooit een koopje worden. Interessant: van die € 137.148 is maar liefst € 39.458 bpm. Bijna 30 procent van de prijs dus.

Hoe de Emira met de AMG-viercilinder rijdt lees je hier

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.