Lotus Elise wordt rauwe racer

Lotus Circuit Car Prototype
Lotus Circuit Car PrototypeLotus Circuit Car PrototypeLotus Circuit Car PrototypeLotus Circuit Car PrototypeLotus Circuit Car PrototypeLotus Circuit Car Prototype
Rond de helft van 2006 start Lotus met de serieproductie van de Circuit Car. Binnenkort brengt een prototype bezoek aan verschillende race-evenementen in Groot-Bittannië.
Rond de helft van 2006 start Lotus met de serieproductie van de Circuit Car. Binnenkort brengt een prototype bezoek aan verschillende race-evenementen in Groot-Bittannië.

De Lotus Circuit Car staat op het lichtgewicht chassis van de Elise. In totaal weegt de auto 650 kg. De motor is de 1,8-liter VVTL-i motor die bij Toyota afkomstig is. In de Lotus is die voorzien van een supercharger en levert hij 243 pk. Het maximale koppel is 236 Nm bij 7.000 toeren per minuut. Wanneer de auto in productie gaat, zal ook een 190 pk versie te koop zijn. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Afhankelijk van de afstelling van de raceauto kan hij in vier seconden van 0 naar 100 sprinten. Naar 160 gaat in negen seconden.
Standaard is de auto voorzien van één zitplaats. Bij de productieversie kan als optie een tweede kuipje worden bijgekocht. Opvallend is dat deze racer geen voorruit heeft maar ook geen koelopeningen op de carrosserie. De 'splitter' aan de voorzijde, de grote achtervleugel en de diffusor zorgen voor maximale neerwaartse druk.
Binnenkort is een prototype van de Lotus Circuit Car te zien op verschillende evenementen in Groot-Brittannië. De Shelsley Walsh Hill Climb heeft dit weekeinde de primeur. Rond de helft van 2006 zal de serieproductie van start gaan. Per jaar worden volgens de planning honderd Circuit Cars per jaar verkocht.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.