Lexus toont vernieuwde RC F

RC F krijgt brute optie

Lexus RC F en RC F Track Edition
Lexus RC F en RC F Track EditionLexus RC F en RC F Track EditionLexus RC F en RC F Track EditionLexus RC F en RC F Track EditionLexus RC F en RC F Track EditionLexus RC F en RC F Track EditionLexus RC F en RC F Track Edition

Lexus heeft het digitale doek verwijderd van de aangescherpte RC F. De coupé krijgt als klap op de vuurpijl gezelschap van een knalharde Grand Touring Package.

 

In augustus vorig jaar liet Lexus de vernieuwde RC zien. Die bijgepunte coupé debuteerde als 300h, maar de RC is natuurlijk ook als heftige RC F te krijgen. Tijdens de North American Auto Show van Detroit beleeft ook die extra gespierde versie nu zijn werelddebuut. Daar blijft het overigens niet bij. De RC F komt namelijk ook met een Gran Touring Pack beschikbaar.

Wie vanaf juni dit jaar een bezoek aan de Nederlandse Lexus-dealer brengt, komt daar vanaf die maand de vernieuwde RC F tegen. De F-versie krijgt net als de reguliere RC nieuwe koplampen, een aangepaste grille, een vernieuwde achterbumper en nieuwe achterlichtunits die niet alleen van donkere beglazing zijn voorzien, maar die ook iets anders van vorm zijn. Voor het eerst is de RC F te krijgen met het Gran Touring Pack, een gelimiteerde toevoeging waarmee de met een V8 uitgeruste RC nog een tandje strakker wordt afgesteld.

De RC F is dankzij holle in plaats van massieve aandrijfassen nu lichter dan voorheen. Lexus past een kleiner inlaatspruitstuk toe en ook de compressor die voor de airco wordt gebruikt, is kleiner dan bij de standaardversie. Ook dat heeft zo z'n uitwerking op het gewicht. Hetzelfde geldt voor de toepassing van aluminium bevestigingen voor de spoorstangen en de wielophanging. Hoeveel lichter de RC F is geworden, houdt Lexus nog even onder de pet. Meer aanpassingen? Zeker. Lexus heeft de wielophanging aangepast, stijvere motorsteunen gebruikt en de afstelling van de achttrapsautomaat herzien. De eindoverbrenging is verlengd en dat moet de acceleratie vanuit stilstand verbeteren. De RC F maakt daarbij kennis met elektronische launch control. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is in 4,5 tellen voorbij. De 5,0-liter V8 levert opnieuw 457 pk en 520 Nm koppel, en staat op nieuwe Michelin Pilot Sport 4S-banden.

Dan de nieuwe RC F Gran Touring, een RC F die profiteert van een reeks aanpassingen die door Lexus' raceteams zijn ontwikkeld. De speciale versie krijgt een uit koolstofvezel vervaardigde voorspoiler en ook het grote exemplaar achterop is uit dat lichtgewicht materiaal opgetrokken. Opvallend gegeven: die spoiler is in tegenstelling tot bij de reguliere RC F niet actief, hij beweegt dus niet. Wel zorgt hij voor maximaal 26 kilo extra neerwaartse druk. Speciale koolstofkeramische remmerij van Brembo moet de RC F Gran Touring weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Die nieuwe schijven houden zich schuil achter 19-inch BBS-lichtmetaal. Deze speciale wielen zorgen samen met de aangepaste remmerij al voor een gewichtsafname van 25 kilo ten opzichte van de basis RC F. Zaken als het dak, de motorkap, het achterste schutbord én de verstevigingen van de bumper zijn uit koolstofvezel opgetrokken. Het uitlaatsysteem is voortaan voor een deel opgetrokken uit titanium. Het gewicht van de RC F Gran Touring Pack houdt Lexus nog even onder de pet.

In het interieur van de RC F Gran Touring past Lexus rode leren bekleding toe én zien we niet alleen rood koolstofvezel, maar ook rode alcantara accenten.

De vernieuwde RC F én de RC F Gran Touring Pack kunnen vanaf april besteld worden. De levering start in juni. Prijzen volgen in een later stadium.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.