Lexus RC 200t niet voor Nederlandse markt

Voorlopig alleen met V8 en als hybride

Lexus RC 200t
De Lexus RC is in Nederland alleen verkrijgbaar met een 5,0-liter V8. Eind dit jaar komt daar een versie met hybride aandrijflijn bij. Bij onze oosterburen is de sportcoupé vanaf volgend jaar ook met 2,0-liter viercilinder turbomotor leverbaar, maar die versie gaat (voorlopig) aan onze neuzen voorbij.

Momenteel is de Lexus RC leverbaar met drie motoriseringen: een 5,0-liter V8 voor de spectaculaire RC F, een 2,5-liter viercilinder met elektro-assistentie voor de RC 300h en een 3,5-liter V6 voor de RC 350h. Die laatste wordt niet in Europa geleverd, de 223 pk sterke hybride (de 300h) komt eind dit jaar de 477 pk sterke RC F vergezellen in de Nederlandse showrooms.

In Duitsland wordt de Japanse sportcoupé begin 2016 ook leverbaar als 200t, met een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 245 pk en 350 Nm. Deze is gekoppeld aan een achttrapsautomaat met dubbele koppeling. Daarmee sprint de 200t in 7,5 seconden naar de 100 km/h en trekt-ie door tot 230.

Het gemiddelde verbruik ligt volgens fabrieksopgave op 7,2 l/100 km, bij een CO2-uitstoot van 166 g/km. Er is voor de 200t ook een F Sport-versie leverbaar met adaptief onderstel en Torsen limited slip-differentieel tussen de achterwielen.

De Nederlandse Lexus-importeur richt zich bij de RC voorlopig op de komst van de eind dit jaar verwachte 300h, er is nog geen knoop doorgehakt over de eventuele komst van de 200t.

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.