Lekker veel auto voor €10.000: dikke middenklasser van Kia of liever een Opel of Peugeot?

Duits, Frans en Koreaans klassiek gelijnd

Kia Optima occasion

In 2024 was Kia het best verkochte automerk van Nederland. Het kunstje uit 2022 heeft dit relatieve jonge merk dus nogmaals geflikt. Dat betekent ook dat op termijn veel Kia’s worden ingeruild. Zo lang hoef je uiteraard niet te wachten op een gebruikte Kia, want er staan er genoeg te koop. Zoals de forse Optima; een klassiek gelijnde sedan uit het D-segment. Een echte middenklasser. 

De Optima was een no-nonsense-aanbieder in zijn klasse. Met dat uitgangspunt zetten we er een Opel Insignia naast. Als derde kandidaat kiezen we een sedan uit het land waar deze term vandaan komt: Frankrijk. De Peugeot 508 maakt het trio van deze week compleet. We gaan met 10 mille op stap en voor dat geld krijg je veel auto.

Kia Optima occasion

Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Plus Pack - 2014 - 147.096 kilometer - €9.950

De Optima was geen lang leven beschoren. Hij werd geïntroduceerd in 2012 en pas vier jaar later kreeg de keurige, flinke sedan gezelschap van de Sportswagon. Nog eens vier jaar later verdween de modelserie van de Nederlandse markt. Deze Kia Optima is een ‘uitloper’ van de oerversie: dit type werd geleverd tot en met mei 2014, maar pas in juli van dat jaar kreeg hij zijn kenteken. Sindsdien hebben vier eigenaren met de van elektro-ondersteuning voorziene tweelitermotor nog geen 150.000 kilometer afgelegd. De Hybrid heeft een aangenaam hoog vermogen en dito koppel dat gepaard gaat met een bescheiden brandstofverbruik, maar keerzijde van de medaille is dat er geen trekhaak mogelijk is, de achterbank niet neerklapbaar is en de bagageruimte met een inhoud van 381 liter aan de erg bescheiden kant is. Nu we toch binnen zijn, valt de geslaagde interieurarchitectuur op. Er zit veel op en aan deze Plus Pack (onder meer zestraps automaat, elektrisch verstelbare voorstoelen, automatisch inklappende buitenspiegels, halfleren bekleding, adaptieve verlichting en een set winterbanden, een navigatiesysteem ontbreekt opvallend genoeg), een en ander is opgebouwd uit goede materialen, er is royaal de ruimte voor en achter en alhoewel de stoelen niet zo stevig zijn, zijn ze beslist niet slecht. 

Kia Optima occasion

Vanwege zijn relatief hoge gewicht veert de Optima behoorlijk fors in, maar de stevige demping voorkomt dat dit hinderlijk wordt. Overhellen in bochten blijft binnen de perken en hoewel de stuurbekrachtiging nogal enthousiast is, ervaar je best wat gevoel en scherpte in het stuur. Het hybride-systeem staat volledig elektrisch rijden toe, ook op hogere snelheden. Zodra de elektromotor het niet meer alleen kan bolwerken, schakelt de benzinemotor bij. Dat voel je bijna niet, omdat de krukas aanvankelijk zonder compressie (met geopende kleppen) op toeren wordt gebracht. Wat je helaas wel voelt is het schakelen van de automaat.

Kia Optima occasion

Signalement

Merk Kia 
Type Optima 2.0 CVVT Hybrid Plus Pack 
Bouwjaar juli 2014
Kilometerstand 147.096
Vraagprijs €9.950
Waar te koop? Vakgarage Zwiers, Hoogeveen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.998 cc, hybride 
Max. systeemvermogen 131 kW/177 pk 
Max. systeemkoppel 319 Nm 
Leeggewicht 1.562 kilo
Bagageruimte 381 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 1 : 19,6 (NEDC)
0-100 km/h 9,2 s 
Topsnelheid 190 km/h

Opel Insignia occasion

Opel Insignia 1.6 Turbo Cosmo - 2014 - 132.580 kilometer - €9.750

Met de Insignia wilde Opel een treetje hogerop dan voorganger Vectra, om het verlies van Signum en daarvoor Omega op te vangen. Dat is redelijk gelukt: de optisch en vrij zware Insignia wist in ons land best wat vrienden te maken. Wat wil je ook: een kloeke auto, maar omdat het een Opel is, niet buitensporig kostbaar in onderhoud. Er staan genoeg gebruikte Insignia’s te koop. Deze Opel Insignia is met zijn leeftijd, kilometerstand, motorvermogen en prijs aardig te vergelijken met de Optima en helaas ook qua garantie: geen woord erover in de advertentie. Jammer, want het gaat om een (weliswaar vroege, want 2015) import-auto. Anderzijds heeft hij sinds zijn Nederlandse debuut slechts één eigenaar gediend. Verschillen zijn er trouwens ook: hier geen hybride ondersteuning, maar een gewone, geblazen 1.6, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het brandstofverbruik ligt een stukje hoger, maar een flinke caravan trekken is een fluitje van een cent.

Opel Insignia occasion

Ook is de achterbank neerklapbaar, mocht de riante bagageruimte van 500 liter nog niet genoeg zijn. Daarnaast is de 3-ZSR-21 als Cosmo nog wat luxueuzer uitgerust dan de Optima: onder meer volledig leren bekleding en een navigatiesysteem zijn present. Hier eveneens een riante cabine met volop ruimte voor iedereen, fatsoenlijk meubilair en een bouwkwaliteit waarover weinig valt te mopperen. Deze Insignia is van net na de facelift, waarbij een groot aantal knoppen op de middenconsole verdween en functies in het Intellilink-infotainmentsysteem zijn ondergebracht. Op het stuur treffen we desondanks nog vrij veel kleine kopjes aan.  

Opel Insignia occasion

Rijdend voelt de Duitser stevig en stabiel aan, zonder hard te worden. In bochten merk je wel met behoorlijk wat gewicht onderweg te zijn, maar de vrij stugge vering houdt de koets netjes in bedwang. Minder prettig vinden we de besturing: deze is nogal gevoelloos, wat met name in bochten te merken is.  

Signalement

Merk Opel
Type Insignia 1.6 Turbo Cosmo
Bouwjaar februari 2014
Kilometerstand 132.580
Vraagprijs €9.750
Waar te koop? Van de Bor Automotive, Achterveld

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc, turbo 
Max. vermogen 125 kW/170 pk bij 4.250 tpm 
Max. koppel 260 Nm bij 1.650 tpm
Leeggewicht 1.471 kilo
Bagageruimte 500 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.700 kilo
Gem. verbruik 1 : 16,9 (NEDC)
0-100 km/h 9,2 s 
Topsnelheid 220 km/h

 

Peugeot 508 occasion

Peugeot 508 Access 1.6 VTi - 2015 - 85.854 kilometer - €9.450

Omdat Sedan een plaats in Noord-Frankrijk is, halen we een Franse sedan erbij, waarbij we moeten aangetekenen dat de Fransen zélf die carrosserievorm ‘berline’ noemen. Bij een Franse sedan denken we in de eerste plaats aan Peugeot dat vele sedans in zijn gamma had en heeft - van de parmantige 204 tot en met zakenauto 607, met als verkooptoppers de 304, 305, 404, 405 en 504 en de statige 604. Voor 10 mille komt de eerste generatie 508 in beeld, waarvan we de SW overigens eleganter vinden. Een met de Optima en Insignia vergelijkbare motorisering is de 156-pk THP, maar die heeft niet zo’n beste reputatie. In onze database komt slechts één occasion met een zwakkere krachtbron voor en da’s deze Peugeot 508. Ondanks dat de GT-962-K 200 kilo minder weegt dan de Zuid-Koreaan, vinden we 120 pk echt het minimum voor een D-segmenter. De Peugeot is de jongste van dit trio, en belangrijker: hij heeft veel minder kilometers ervaring, met twee ex-eigenaren. Als Access staat hij onder aan de luxeladder, maar met leren bekleding, fraai lichtmetaal, handbediende airco en een trekhaak goed voor een geremd trekvermogen van 1.575 kilo heb je geen stakker voor de deur, alhoewel de andere twee duidelijk meer voorzieningen aan boord hebben. Eveneens aanwezig is de sequentiële automaat met zes verzetten en die krijgt niet alle handen op elkaar. De ruimte aan boord is goed (achterin komen lange nekken wat eerder in de knel), de bouwkwaliteit eveneens, terwijl de uitstekende fauteuils behaaglijk aanvoelen. Ook op wegliggingsgebied hoef je de bouwers niets te vertellen: een mooie mix van stevigheid en comfort, wat hem tot een prima reiswagen maakt.

Peugeot 508 occasion

Het wordt saai, maar ook deze aanbieder rept niet over garantie. Jammer, want de VTi is evenmin foutloos. Een sluitende onderhoudshistorie waaruit onder meer blijkt dat de correcte olie is geschonken, is een must. 

 Peugeot 508 occasion

Signalement

Merk Peugeot
Type 508 Access 1.6 VTi
Bouwjaar juni 2015 
Kilometerstand 85.854
Vraagprijs €9.450
Waar te koop? ADM Auto’s, Velsen-Noord

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc 
Max. vermogen 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm 
Max. koppel 156 Nm bij 4.250 tpm
Leeggewicht 1.365 kilo
Bagageruimte 515 l/1.381 l
Max. aanhanger geremd 1.575 kilo
Gem. verbruik 1 : 16,1 (NEDC)
0-100 km/h 11,5 s 
Topsnelheid 203 km/h

In welke klassiek gelijnde occasion zie jij je wel zitten?

Voor tien mille drie puike sedans die relatief weinig ervaring hebben, en waarvan een het klokje zelfs nog niet rond is geweest. Wordt het de van elektro-ondersteuning voorziene Optima die daarmee duidelijke voor- en nadelen bezit, allemansvriend Insignia of - mits strikt onderhouden - de Peugeot 508 die niet enkel vanwege z’n lijnen zich als rustige reiswagen ontpopt? Of toch liever een Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Renault Talisman, Mazda 6 of noem ze allemaal maar op? We horen het weer graag!   

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.