Leegloop bij Volkswagen-fabriek: zorgen over toekomst
Voormalige Karmann-fabriek
In de Volkswagen-fabriek in Osnabrück, niet ver van de Nederlandse grens, zijn er zorgen over de toekomst. Met het schrappen van de Porsche 718 Cayman en Boxster blijft er amper nog productie over.
Volkswagen overweegt om voor het eerst in zijn geschiedenis fabrieken te sluiten in Duitsland en het lijkt erop dat de fabriek in Osnabrück daarvoor moet vrezen. Althans, er gebeurt al niet veel meer en er lijkt nog geen zicht op meer werk in de toekomst. In de fabriek waar ooit Karmann nog gehuisvest was, rolt voorlopig alleen de Volkswagen T-Roc Cabrio nog van de band. De Porsches 718 Cayman en 718 Boxster werden er ook gebouwd, maar daarvoor valt het doek. De elektrische opvolgers worden niet in Osnabrück gebouwd, begrijpt NDR van Porsche.
De Volkswagen T-Roc Cabrio is vooralsnog even de kurk waarop de fabriek drijft, maar ook die heeft niet bepaald het eeuwige leven. De opmerkelijke open SUV zou volgend jaar uit productie gaan en dan blijft er op papier dus helemaal niets over voor Osnabrück. Het is nog onduidelijk wat dat betekent voor de ruwweg 2.300 werknemers aldaar, maar het ziet er dus bepaald niet rooskleurig uit.
In 2010 werd de fabriek juist bij het verdwijnen van Karmann nog gered door Volkswagen en al snel bracht men er de productie van de Volkswagen Golf Cabriolet en assemblage van de toenmalige Porsches Boxster en Cayman onder. Er zijn niet alleen speciale modellen gebouwd, maar ook vond er assemblage plaats van in grotere aantallen verkochte auto's als de Porsche Cayenne en Skoda Karoq.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Volkswagen-medewerkers in Dresden kunnen een ID3 kopen van hun transitievergoeding

Bij dit jaarkilometrage ligt bij een auto als de Volkswagen Polo het omslagpunt voor een diesel

Op het hoogtepunt van de crossmanie moest zelfs 'Golf 65 Plus' stoer doen: Volkswagen CrossGolf

Volkswagen ID Polo krijgt beloofde vanafprijs







