Lee Noble noblet verder onder andere naam

Noble M12 GTO 3R

Verwarring alom in de Britse auto-industrie. Onlangs onthulde Noble de brute M600, maar dat is niet meer een product van Lee Noble. Hij heeft een nieuw bedrijf opgericht: Fenix Automotive Ltd. om zelf sportwagens te blijven maken.

Lee Noble belooft dat de onthulling begin volgend jaar plaatsheeft; de productie start als alles meezit eind 2010. De Fenix'en rollen van de band in het Zuid-Afrikaanse Port Elizabeth. De M12, Lee Nobles laatste wapenfeit onder de Noble-vlag, kwam ook uit deze fabriek.
De blauwdruk van de sportwagen lijkt enigszins op die van de Noble M600 (de auto waar Lee Noble dus niets mee te maken heeft): ook de Fenix krijgt achterwielaandrijving en een V8 middenmotor. Daar houden de overeenkomsten op, want Lee Noble wil van z'n creatie een echte trackday-auto maken met ook nog wat praktische gebruiksmogelijkheden en een prijs van ongeveer 100.000 pond. De sprint naar 160 kilometer per uur is gepiept in minder dan zeven seconden.
De Noble M600 tapt uit een geheel ander vaatje: de Yamaha V8 (bekend uit de Volvo XC90 en S80) heeft twee turbo's en een vermogen van 650 pk. De pk-/gewichtsverhouding is beter dan die van een Bugatti Veyron en vandaar dat Noble imposante prestatiecijfers belooft. De topsnelheid bedraagt bijvoorbeeld 360 kilometer per uur, claimt het Lee Noble-loze Noble. De carrosserie is geheel van koolstofvezel. Een keerzijde van de medaille is het prijskaartje van de M600: 200.000 pond, meer dan een Ferrari 458 Italia gaat kosten. De geschatte vijftig exemplaren voor Engeland lijkt dan ook nogal ambitieus.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.