‘Land Rover werkt aan mild hybrid-diesels’
Einde van de V8
Na een rits nieuwe benzinemotoren met mild hybrid-hulp staat Land Rover nu aan de wieg van een nieuwe lijn diesels. Ook die krijgen een 48V-steuntje in de rug.
Dat blijkt uit berichtgeving van het Britse Autocar. Land Rover zou de nieuwe mild-hybrid-diesels zeer binnenkort tevoorschijn toveren. Het gaat om nieuwe zescilinderdiesels die worden bijgestaan door een 48V mild-hybrid-systeem. De nieuwe diesels nemen de plek in van de bestaande 4,4-liter V8-diesels en komen op de prijslijsten van de Rang Rover en Range Rover Sport te staan.
Autocar spreekt over twee nieuwe motoren, de D300 en de D350. In beide gevallen gaat het om een 3,0-liter met achtereenvolgens 300 en 350 pk. Het 48V-systeem, dat bijvoorbeeld fungeert als efficiëntere startgenerator en remenergie opvangt, zorgt voor een minder hoge CO2-uitstoot. Uit gegevens zou blijken dat dit bij de D350 nu uitkomt op 210 g/km voor de Range Rover Sport en 225 g/km bij de Range Rover. Over de D350 is Autocar nog meer te weten gekomen. Zo blijkt dat dit blok goed is voor 700 Nm koppel en dat het 6,5 seconden duurt voordat de Range Rover Sport op een snelheid van 62 mph (100 km/h) is. De Range Rover neemt hier 7,1 seconden de tijd voor. De topsnelheid bedraagt in beide gevallen 140 mph (225 km/h). Het gemiddelde verbruik zou uitkomen op 15 km/l.
Begin vorig jaar presenteerde Jaguar Land Rover al een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor die standaard is voorzien van 48V mild-hybrid-ondersteuning. Dit blok werd vlak voor de zomer in de Range Rover aangeboden. Verder zijn de Britten nu ook volle bak bezig met de ontwikkeling van een geheel nieuwe generatie Range Rover.