AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lancia Ypsilon Rally 4 HF is spectaculaire voorbode

Rallyversie én de 'reguliere' HF

Lancia Ypsilon HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Lancia Ypsilon Rally 4 HF

Lancia presenteert een spectaculaire dubbele voorbode. Met de Ypsilon Rally 4 HF kondigt het zijn terugkeer in de rallysport aan en Lancia blikt vooruit op een extra heftige versie van de elektrische Ypsilon.

Bij Lancia en rallysport denk je wellicht vooral aan de Delta en de Stratos, maar anno 2024 is het de Ypsilon die Lancia's rallyliefde mag uitdragen. De nieuwe Lancia Ypsilon is immers de eerste uit een reeks fonkelnieuwe auto's van het Italiaanse merk waarmee de terugkeer naar het internationale toneel wordt ingeluid. Nu ook de terugkeer naar de internationale rallysport, met deze spectaculair uitziende Lancia Ypsilon Rally 4 HF. Die kan gebruikt worden in de zogenoemde Rally4-klasse.

Deze Ypsilon met een speciale voorliefde voor slechte wegen is in elk geval behalve sportief ook lekker historisch verantwoord aangekleed. Zo is natuurlijk het HF-logo volop van de partij, inclusief rode olifant, maar ook zien we een duidelijke knipoog naar de befaamde Martini-kleurstelling van weleer. De Lancia Ypsilon Rally 4 HF heeft een 212 pk sterke versie van de bekende 1.2 driepitter in zijn neus. De krachten gaan via een handgeschakelde vijfbak en een mechanisch sperdifferentieel naar de voorwielen.

We krijgen ook alvast één totaalfoto van de Ypsilon HF te zien en een reeks interieurbeelden. De Lancia Ypsilon HF is een voor breder publiek bedoelde sportieve topversie die volgend jaar mei pas op de markt komt. Die krijgt een volledig elektrische aandrijflijn die 240 pk vermogen levert en dat is genoeg voor een 0-100-sprint die slechts 5,8 seconden duurt. De Lancia Ypsilon HF staat bovendien wat lager op zijn wielen dan de reguliere Ypsilon en heeft ook nog een bredere spoorbreedte. Hij onderscheidt zich verder met dikker bumperwerk, speciale wielen en sportstoelen die we hier deels met blauw leer bekleed zien. Van de nog te onthullen Delta en Gamma komen straks ook HF-versies.

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Lease'm
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid
€ 519
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Alfa33
Alfa33
  • 10
Mooi hoe Lancia weer terugkomt.
En geinig zo'n tafeltje, wat een vondst.
Gewijzigd door auteur
DFC
DFC
  • 2
Ja maar … een zwaluw maakt de lente niet! Nog veel werk voor de boeg.
Hijgaatlekker
Hijgaatlekker
  • 2
Een tafeltje zonder bekerhouders in een auto...heb je daar wat aan dan ?
Staat leuk maar om nou iedere keer dat tafeltje er weer bij te halen.
Verder wil ik hem graag hoor maar dan afgeleverd zonder die tablets maar met heel gewone klokken.
fonzie2009
fonzie2009
  • 3
Het blok van de abarth 595, 6 bak handgeschakeld en je hebt een leuke fun car maar het zal wel weer een behoorlijke bpm malus krijgen
Zweeds en Traag
Zweeds en Traag
  • 2
Helaas is de benzine-aangedreven rally versie niet voor het gewone volk, maar voor de Rally4 klasse van de WRC. De Lancia Ypsilon HF die 'wij' krijgen is de elektrische, met 240pk op de voorwielen.
Headoverwheels
Headoverwheels
  • 0
Ik vermoed dat het toch enkel op de voorwielen zal zijn, in de prijslijsten van de Alfa Romeo Junior staan de technische specificaties van deze 240pk-motorisatie immers al en spreekt men voor deze van 'voorwielaandrijving'.
Marleen
Marleen
  • 1
Inderdaad. Aanvankelijk was er sprake van 2 elektromotoren en 4X4, maar dat blijkt er nu 1 te zijn en dus voorwielaandrijving.
Zweeds en Traag
Zweeds en Traag
  • 4
De Lancia Ypsilon Rally 4 HF heeft een 212 pk sterke versie van de bekende 1.2 driepitter in zijn neus. De krachten gaan via een handgeschakelde vijfbak en een mechanisch sperdifferentieel naar de voorwielen.

Balen dat dit dus alleen een auto wordt voor de racerij, en dat de Ypsilon HF die bij ons op de prijslijst komt slechts een elektrische versie is. Ik dacht heel even dat de ouderwetse, brandstofaangedreven hot hatch laatste teken van leven zou zien.
Maar goed, Alpine/Renault, MINI en VW zijn nu dus allemaal bezig met elektrische hot hatches, ik ben benieuwd hoe ze straks allemaal uit de test gaan komen. Leuk dat Porsche en Tesla hypersnelle versies maken van hun elektrische aanbod maar het wordt tijd dat de 'gewone' fabrikanten ook eens hun betaalbare EV's wat pit geven.
Ali As
Ali As
  • 10
240 pk is evenveel als de Giulietta 1750TBi had, die is als QV en Veloce verkocht met FWD en zat één segment hoger. Dus een 4WD B-segmenter met evenveel vermogen en veel breder beschikbaar koppel wordt niet bepaald behelpen hè ... 🤨
Door verschil in segment zal 't gewichtsverschil ook wel meevallen.
Headoverwheels
Headoverwheels
  • 0
De elektrische Ypsilon is zo'n 300kg zwaarder dan de Giulietta QV en zal - wellicht - toch enkel FWD hebben (zie mijn bericht hierboven). Prestaties & rijplezier zullen door het instant koppel, laag zwaartepunt en sperdifferentieel vooraan wel meevallen.
Kminne
Kminne
  • 6
Zou wel cool zijn als je die stickerset af fabriek gewoon kunt bestellen.
A112
A112
  • 0
Even serieus: weet iemand of de Ypsilon ook zónder dat "tafeltje" leverbaar wordt?
Mogelijk in de basisversie?
Johan 4110236
Johan 4110236
  • 4
Ziet er leuk uit dus laat maar komen!
Die krachtiger elektrische aandrijflijn loopt vermoedelijk al een tijdje test in andere Stellantis model dacht ik.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/krijgt-elektrische-ds-3-e-tense-een-performance-versie/
Gewijzigd door auteur
Marleen
Marleen
  • 7
Inderdaad, nu je het zegt.
Die krachtigere versie gaat ook te vinden zijn in de Alfa Junior, al gaat die daar niet Quadrifoglio noemen maar wel Veloce. En ook in de 600 Abarth. Benieuwd of elk merk er zijn eigen kenmerken aan gaat geven.
Ali As
Ali As
  • 4
De Corsa was eerder: https://autorai.nl/opel-corsa-rally4/, met maar net een paar pk-tjes minder dan deze Ypsilon.
'Handbak' is ook wat te simpel, het is dus een sequentiële bak. Écht sportieve rijders gaan natuurlijk niet door zo'n lachwekkend archaïsch HaHaHa-patroon harken met een pookje, dat doen alleen would-be sportievelingen 😜
Gewijzigd door auteur
Ali As
Ali As
  • 1
PS dat van die handbak sloeg op het artikel, niet op jouw reactie @johan, sorry als dat wel als persoonlijk gericht overkwam 😳
Dorito
Dorito
  • 2
Ik snap dat een 1.2 driecilindertje mat 212pk (van frans/Italiaanse makelij ) niet geschikt is voor een straatauto, maar toch zonde. Voorwielaangedreven racebommetjes met handbak in het B segment mis ik met de dag meer...
Koppakking
Koppakking
  • 2
Erg leuk en mooi, maar om de pret te verstoren..... de GR Yaris is al als straatversie te koop. Daar zal deze nooit bij in de buurt komen.
Voertuigberijder
Voertuigberijder
  • 1
Net wat ik ook dacht. Dus eigenlijk veeleer een gemiste kans voor Lancia, i.p.v. een spectaculaire voorbode. Ze hadden het voorbeeld van Toyota, ze hebben hun eigen geschiedenis, maar nee... Erg jammer!
Gewijzigd door auteur
PieterDB
PieterDB
  • 2
Ik verwacht dat de Delta HF een echte bom gaat zijn. Voor een B-segmenter biedt deze Ypsilon meer dan genoeg.
Voertuigberijder
Voertuigberijder
  • 1
Een bom van een Delta HF zou inderdaad erg leuk zijn. Ik hoop alvast met je mee.
Maar een B-segment bommetje à al GR Yaris was toch ook leuk geweest. Het zou geschiedkundig verantwoord geweest zijn. Of het echt nodig is, is een andere vraag.
DFC
DFC
  • 0
De Belgische invoerder heeft de orderboeken van de vernieuwde Toyota GR Yaris na nauwelijks twee uur moeten sluiten, want ondanks het stevige prijskaartje van de Japanse hot hatch was de voorziene allocatie zowat onmiddellijk uitverkocht.
De aankoopprijs van de vernieuwde Toyota GR Yaris is nochtans niet van de poes. De Belgische catalogusprijs van de handgeschakelde versie bedraagt 48.630 euro, inclusief btw. De variant met nieuwe automaat verandert pas vanaf 51.270 euro van eigenaar.
150 stuks
https://www.autogids.be/autonieuws/markt/2024-toyota-gr-yaris-prijs-uitverkocht.html
Dorito
Dorito
  • 0
Niet te hard zeggen want bij Stellantis betekent dat een 2008 met een sterk aflopende daklijn en misschien nep louvres aan de achterkant
Ali As
Ali As
  • 8
Vind 't neusje zo eigenlijk nog een stuk fraaier dan van de gewone. Heel benieuwd naar alle definitieve specs.
Luca Napolitano had bij de eerste presentatie al aangekondigd dat bij de Mille Miglia meer details over de HF bekend zouden worden gemaakt, dus medio juni weten we waarschijnlijk meer?
Hij zinspeelde er toen trouwens ook op dat er wel degelijk ook een HF met benzinemotor zou komen, maar of die dan naar NL zou komen met ons BPM-klimaat is zeer de vraag 🤔
Gewijzigd door auteur
Kadettje
Kadettje
  • 3
Dus als ik het goed begrijp, gaat Lancia met een ICE racen en blijft de Opel Corsa actief als EV in de rallysport? Ik zou ze graag tegenover elkaar willen zien staan.
Gewijzigd door auteur
Stradale
Stradale
  • 3
Qua beleving zal de ICE het altijd winnen van de EV. Afgelopen weekend heb ik de E-Corsa Rally in actie gezien tijdens de ELE Rally. Het is zeker snel, maar je mist toch het geluid wat zo'n rallywagen hoort te maken.
GilCo
GilCo
  • 1
Het wachten is op de volgende Lancia Manager, over een paar jaar, die vindt dat het een Luxe merk moet zijn.
Die vervolgens alle rally activiteiten stopt en ook met een retro Thesis modellen gaat vervangen. De Ypsilon blijft dan en wordt extra luxe....
(Als we dan toch de geschiedenis herhalen...)
Gewijzigd door auteur
Wim vd Berg
Wim vd Berg
  • 1
Tavares en Co. maken geen indruk op mij, behalve Italianen in toom houden. Dat kunnen ze wel.
Inderdaad, Italianen zijn kampioen eigen glazen in gooien. Geen aansluiting in reeksen (4 jaar tussen 159 en Giulia o.a.), of te weinig varianten (Giulia) of helemaal niks na productiestop (Giullietta, MiTo, Delta III), kwaliteitsproblemen door overdreven ambitie (Thesis).
De Tonale is hopelijk de laatste flop. Verkoopaantallen in Nederland dalen hard. Zonder flinke facelift (betere stance, bredere wielkasten, betere en krachtigere koplampen) is de Tonale zo weg.
De Junior heeft een kans, maar alles moet nog wel veel beter. De Ypsilon HF is een mooie stap, maar een jaar wachten is wel lang…
Sjors999
Sjors999
  • 4
De beste stuurlui staan aan wal, zo ook hier. In de realiteit zijn de cijfers voor Alfa sinds de introductie van de Giulia en Stelvio in de plus, na decennia van vele modellen die alleen maar rode cijfers produceerden, schrijven ze nu dus zwarte cijfers met veel minder modellen. De Tonale verkoopt trouwens prima.
GilCo
GilCo
  • 1
Je kunt je wel afvragen of het steeds afscheid nemen van bestaande klanten heeft bijgedragen aan dit succes, of dat het succes veel groter had kunnen zijn.
DBAA
DBAA
  • 2
Wim v/d Berg, vanuit zijn eigen Galaxy:
.
“Tavares en Co. maken geen indruk op mij”.
.
Laat mij raden, jij bent Ollander. Welke beursgenoteerde toko heb jij geleid? Welke amper winstgevend te houden autobouwer met 250.000 fte, 250 toeleveranciers, CAPEX zware productie processen, top-of-the-line engineering, complexe regelgeving en een alles ontwrichtende transitie heb jij door stormen gestuurd?
.
You may speak freely, het blijft onder ons.
Marleen
Marleen
  • 2
De Tonale heeft Alfa winstgevend gemaakt en verkoopt redelijk goed. De nieuwe generatie komt er in 2027 en zal op het STLA medium platform staan. Maw: het wordt een complete rebuild + er komt ook een EV versie.
DBAA
DBAA
  • 1
Dankzij de Hornet verkoop (7.500 st in Q1) kan Alfa de Tonale verkoop x2 doen.
Headoverwheels
Headoverwheels
  • 2
Het gaat hier niet om een wagen voor dagelijks gebruik, een (sequentiële) vijfbak is prima voor een rallywagen
Ernst 2852666
Ernst 2852666
  • 1
Als Lancia-Fan ( 6 versleten, 2x Y10, 3x Ypsilon en ik Delta TBi) en petrolhead word ik toch erg verdrietig van een elektrische HF.... Lancia heeft helaas niet het lef (niet meer) om te doen waar ze decennia lang goed in waren: eigenwijze vormgeving, eigen- of geleende Fiat benzine motoren, eigen ontwikkelde technische noviteiten en duidelijk anders dan de rest. Zal me een lieve duit moeten gaan kosten met straks ook geen subsidie en vrijstelling WB meer (al zal dat laatste minder gewicht in de schaal leggen dan doorsnee EV anno nu). Nee, sorry Lancia ontzettend gemiste kans in mijn beleving.
Alphonso
Alphonso
  • 2
Jammer man. Ben blij dat de HF 240pk überhaupt komt maar voor mijn tijdlijn is 2025 te laat. Had graag in een Lancia anno 2024 willen rondrijden. Mooi merk! Mijn aandacht gaat nu uit naar de Junior met diezelfde aandrijflijn #endoor!