Lancia Ypsilon Rally 4 HF is spectaculaire voorbode
Rallyversie én de 'reguliere' HF
Lancia presenteert een spectaculaire dubbele voorbode. Met de Ypsilon Rally 4 HF kondigt het zijn terugkeer in de rallysport aan en Lancia blikt vooruit op een extra heftige versie van de elektrische Ypsilon.
Bij Lancia en rallysport denk je wellicht vooral aan de Delta en de Stratos, maar anno 2024 is het de Ypsilon die Lancia's rallyliefde mag uitdragen. De nieuwe Lancia Ypsilon is immers de eerste uit een reeks fonkelnieuwe auto's van het Italiaanse merk waarmee de terugkeer naar het internationale toneel wordt ingeluid. Nu ook de terugkeer naar de internationale rallysport, met deze spectaculair uitziende Lancia Ypsilon Rally 4 HF. Die kan gebruikt worden in de zogenoemde Rally4-klasse.
Deze Ypsilon met een speciale voorliefde voor slechte wegen is in elk geval behalve sportief ook lekker historisch verantwoord aangekleed. Zo is natuurlijk het HF-logo volop van de partij, inclusief rode olifant, maar ook zien we een duidelijke knipoog naar de befaamde Martini-kleurstelling van weleer. De Lancia Ypsilon Rally 4 HF heeft een 212 pk sterke versie van de bekende 1.2 driepitter in zijn neus. De krachten gaan via een handgeschakelde vijfbak en een mechanisch sperdifferentieel naar de voorwielen.
We krijgen ook alvast één totaalfoto van de Ypsilon HF te zien en een reeks interieurbeelden. De Lancia Ypsilon HF is een voor breder publiek bedoelde sportieve topversie die volgend jaar mei pas op de markt komt. Die krijgt een volledig elektrische aandrijflijn die 240 pk vermogen levert en dat is genoeg voor een 0-100-sprint die slechts 5,8 seconden duurt. De Lancia Ypsilon HF staat bovendien wat lager op zijn wielen dan de reguliere Ypsilon en heeft ook nog een bredere spoorbreedte. Hij onderscheidt zich verder met dikker bumperwerk, speciale wielen en sportstoelen die we hier deels met blauw leer bekleed zien. Van de nog te onthullen Delta en Gamma komen straks ook HF-versies.
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Zo zuinig rijden we met de mild hybride Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon: nu al verbeterd en met 425 kilometer bereik
Nieuwe Lancia Ypsilon scoort veel slechter dan oude in Europa
Elektrische Lancia Ypsilon: géén bpm én goedkoper
Vroeger was alles leuker, nu is alles beter: Lancia Ypsilon Electric vs. Mini Cooper E
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (55)
Reageren


En geinig zo'n tafeltje, wat een vondst.


Staat leuk maar om nou iedere keer dat tafeltje er weer bij te halen.
Verder wil ik hem graag hoor maar dan afgeleverd zonder die tablets maar met heel gewone klokken.







De Lancia Ypsilon Rally 4 HF heeft een 212 pk sterke versie van de bekende 1.2 driepitter in zijn neus. De krachten gaan via een handgeschakelde vijfbak en een mechanisch sperdifferentieel naar de voorwielen.
Balen dat dit dus alleen een auto wordt voor de racerij, en dat de Ypsilon HF die bij ons op de prijslijst komt slechts een elektrische versie is. Ik dacht heel even dat de ouderwetse, brandstofaangedreven hot hatch laatste teken van leven zou zien.
Maar goed, Alpine/Renault, MINI en VW zijn nu dus allemaal bezig met elektrische hot hatches, ik ben benieuwd hoe ze straks allemaal uit de test gaan komen. Leuk dat Porsche en Tesla hypersnelle versies maken van hun elektrische aanbod maar het wordt tijd dat de 'gewone' fabrikanten ook eens hun betaalbare EV's wat pit geven.

Door verschil in segment zal 't gewichtsverschil ook wel meevallen.






Mogelijk in de basisversie?

Die krachtiger elektrische aandrijflijn loopt vermoedelijk al een tijdje test in andere Stellantis model dacht ik.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/krijgt-elektrische-ds-3-e-tense-een-performance-versie/

Die krachtigere versie gaat ook te vinden zijn in de Alfa Junior, al gaat die daar niet Quadrifoglio noemen maar wel Veloce. En ook in de 600 Abarth. Benieuwd of elk merk er zijn eigen kenmerken aan gaat geven.

'Handbak' is ook wat te simpel, het is dus een sequentiële bak. Écht sportieve rijders gaan natuurlijk niet door zo'n lachwekkend archaïsch HaHaHa-patroon harken met een pookje, dat doen alleen would-be sportievelingen 😜










Maar een B-segment bommetje à al GR Yaris was toch ook leuk geweest. Het zou geschiedkundig verantwoord geweest zijn. Of het echt nodig is, is een andere vraag.

De aankoopprijs van de vernieuwde Toyota GR Yaris is nochtans niet van de poes. De Belgische catalogusprijs van de handgeschakelde versie bedraagt 48.630 euro, inclusief btw. De variant met nieuwe automaat verandert pas vanaf 51.270 euro van eigenaar.
150 stuks
https://www.autogids.be/autonieuws/markt/2024-toyota-gr-yaris-prijs-uitverkocht.html



Luca Napolitano had bij de eerste presentatie al aangekondigd dat bij de Mille Miglia meer details over de HF bekend zouden worden gemaakt, dus medio juni weten we waarschijnlijk meer?
Hij zinspeelde er toen trouwens ook op dat er wel degelijk ook een HF met benzinemotor zou komen, maar of die dan naar NL zou komen met ons BPM-klimaat is zeer de vraag 🤔







Die vervolgens alle rally activiteiten stopt en ook met een retro Thesis modellen gaat vervangen. De Ypsilon blijft dan en wordt extra luxe....
(Als we dan toch de geschiedenis herhalen...)

Inderdaad, Italianen zijn kampioen eigen glazen in gooien. Geen aansluiting in reeksen (4 jaar tussen 159 en Giulia o.a.), of te weinig varianten (Giulia) of helemaal niks na productiestop (Giullietta, MiTo, Delta III), kwaliteitsproblemen door overdreven ambitie (Thesis).
De Tonale is hopelijk de laatste flop. Verkoopaantallen in Nederland dalen hard. Zonder flinke facelift (betere stance, bredere wielkasten, betere en krachtigere koplampen) is de Tonale zo weg.
De Junior heeft een kans, maar alles moet nog wel veel beter. De Ypsilon HF is een mooie stap, maar een jaar wachten is wel lang…



.
“Tavares en Co. maken geen indruk op mij”.
.
Laat mij raden, jij bent Ollander. Welke beursgenoteerde toko heb jij geleid? Welke amper winstgevend te houden autobouwer met 250.000 fte, 250 toeleveranciers, CAPEX zware productie processen, top-of-the-line engineering, complexe regelgeving en een alles ontwrichtende transitie heb jij door stormen gestuurd?
.
You may speak freely, het blijft onder ons.







Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.