Lancia Ypsilon: extravagant en ruim 400 kilometer bereik
240 pk sterke sportieve topversie volgt
Lancia slaat zijn vleugels opnieuw uit naar landen buiten de Italiaanse thuismarkt. Daarbij is het niet bang om zich direct als vrij brutaal te profileren. Dit is de splinternieuwe elektrische Lancia Ypsilon, compleet met extravagant design en tot dik 400 kilometer elektrisch bereik.
Highlights Lancia Ypsilon
- Zustermodel van de Opel Corsa en de Peugeot 208
- Mild-hybride benzinemotoren, maar óók helemaal elektrisch
- Tot ruim 400 kilometer bereik – tot 240 pk sterk
- Vanbinnen en vanbuiten extravagant
Lancia is terug en de wereld zal het weten. Hoewel... Feitelijk wist de wereld dat allang en ook is Lancia ook nooit écht weggeweest. De vorige generatie Ypsilon verdween medio 2017 van de Nederlandse markt, maar is tot en met nu gewoon nog in thuisland Italië leverbaar. Daarbij is het ook geen verrassing meer dat de splinternieuwe Ypsilon de auto is waarmee Lancia zijn vleugels weer uitslaat naar andere Europese landen dan Italië. Lancia kondigde de komst van een nieuwe Ypsilon al even geleden aan. Eind vorig jaar kregen we het eerste ingepakte testmodel voor de lens, maar daarvoor al dook een plakkerloos exemplaar op in Frankrijk. Letterlijk zelfs. Begin deze maand schotelde Lancia zelf al heel wat uitgebreid beeld voor. Het misschien wel slechtst bewaarde geheim van Italië is nu eindelijk officieel geheel onthuld. Op Valentijnsdag nog wel!
Design
Voor wie ingewikkelde gevoelens in de onderbuik krijgt van rijkelijk met visuele tierelantijnen bedeelde auto's die zich daarmee een premium-uitstraling toedichten, is de splinternieuwe Lancia Ypsilon een echt hartendiefje. Hoewel de nieuwe Ypsilon zijn basis deelt met Stellantis-hatchbacks als de Peugeot 208 en de Opel Corsa heeft Lancia toch het budget én de vrijheid gekregen er iets heel eigens van te maken. Ja, in grote lijnen zie je er veel in terug van onder meer de Corsa, maar er is vooral veel eigen. Kijk maar eens naar de voorzijde. Daarin is de enorme, uit drie led-elementen opgebouwde Y-vorm – een verwijzing naar de Griekse letter waar de auto naar is vernoemd – een enorme aandachttrekker. Alsof dat nog niet genoeg was, kiest Lancia ervoor om de daadwerkelijke koplampen een verdieping lager en opvallend ver op de hoeken van de auto te positioneren. De boel wordt afgetopt met verticale openingen op de flanken en een viertal afgeronde rechthoeken boven de kentekenplaat en een in een zwarte kunststof strook in flink formaat uitgeschreven merknaam.
De Opel Corsa (boven) en de nieuwe Lancia Ypsilon (onder).
Maar er is meer. Véél meer. Ook van opzij bezien wijkt de Lancia Ypsilon sterk af van zijn Franse en Duitse zustermodellen. Zo heeft de Italiaanse nieuwkomer als enige van het drietal in de C-stijlen verborgen handgrepen van de achterportieren. De achterste zijruiten én de portieren zijn anders van vorm en in de C-stijl drukt Lancia trots zijn logo. Wél heeft de nieuwe Y net als de 208 zwarte kunststof wielkastranden. Overduidelijk is ook dat de achterschermen niet uitwisselbaar zijn met die van de Peugeot en Opel. Kijk maar eens naar de hap die de achterlichten eruit nemen en aan de wijze waarop de laadklep van de Ypsilon deels doorloopt in een vouw boven de achterste wielkast.
Het visuele feestje wordt aan de achterzijde nog even stevig verder gevierd. De bilpartij kenmerkt zich vooral door twee ronde achterlichten met een Y-invulling. Ze zijn ondergebracht in dieper gelegen delen van de bips en worden door middel van een zwarte kunststof strip met elkaar verbonden. Hier zien we een vleugje Stratos terug. Jawel, in een Ypsilon. Wie toch nog heeft gemist een Lancia voor zich te hebben, wordt er door de Italianen weinig subtiel op geattendeerd. Tussen de achterlichten staat namelijk in koeienletters de modelnaam uitgeschreven. Lager op de achterklep staat juist vrij bescheiden de modelnaam.
Lancia Ypsilon: ook van achteren uitgesproken.
Heel wat designelementen van de nieuwe Lancia Ypsilon – waaronder de Y-vormige elementen en de achterlichten – verschenen in aangezette vorm eerder al op de Pu+Ra HPE Concept. Dat studiemodel liet in grote lijnen zien wat je op designvlak van toekomstige modellen van Lancia kunt verwachten. Zitten er in de Ypsilon dan nog meer verwijzingen naar oudere modellen van het merk? Zeker. Althans, volgens Lancia. Dat mag het merk je zelf vertellen. Daar gaan we:
"De carrosserie heeft de zachte, pure en sensuele vormen van de Aurelia en Flaminia, gecombineerd met de modernste uitingen van radicalisme, geïnspireerd door de sportgeschiedenis van het merk, belichaamd door de vermaarde Stratos en Delta én door de taal van architectuur, meubilair en design en mode. [...] Het ideale samenspel tussen puurheid en radicalisme wordt ook benadrukt door de Ypsilon-letters op de achterkant. De ‘handgeschreven’ karakters zijn geïnspireerd op iconische en historische Lancia-auto’s die puurheid symboliseerden, zoals de Fulvia, Flavia en Flaminia." Prima proza, toch? Wij hadden het niet Beta gekund.
Afmetingen
Net als de Peugeot 208, Opel Corsa en de talloze compacte cross-overs van Stellantis in het B-segment staat ook de Lancia Ypsilon op het (e-)CMP-platform. De nieuwe Lancia is 4,08 meter lang, 1,76 meter breed en 1,44 meter hoog. Dat maakt hem een kleine twee centimeter langer dan zijn zustermodellen. De wielbasis is met 2,54 meter gelijk aan die van zijn Stellantis-neefjes.
Het interieur van de Ypsilon is lekker uitgesproken.
Interieur
Natuurlijk graait Lancia rijkelijk uit de ton met beschikbare Stellantis-onderdelen. Zo vind je in de Ypsilon dus heel wat knopjes en schakelaars terug die je ook in andere modellen van het concern tegenkomt. Kijk maar eens naar de schakelaar in de middentunnel waarmee je de rijrichting kiest of naar de knoppen waarmee je de elektrische ramen bedient. Toch heeft Lancia ook van het binnenste van de Ypsilon iets bijzonders gemaakt. We zien snaarstrakke horizontale lijnen, afwerking in meerdere kleuren én – het lijkt Lancia's trots te zijn – een rond, tafelachtig ornament tussen de middentunnel en -console. Die tavolino is volgens Lancia het eerste koffietafeltje in een auto ooit. Het oogt in elk geval bijzonder. Ook interessant: Lancia past onder meer fluweel toe om zaken als de stoelen en delen van het dashboard mee af te werken. Nog historisch verantwoord ook.
De Ypsilon komt in topvorm beschikbaar met een 10,25-inch digitaal instrumentarium en met een infotainmentscherm met eenzelfde diagonaal. Op dat display draait wat Lancia zijn SALA-software (Sound Air Light Augmentation) noemt. Daar heeft een marketingteam zich vast even over gebogen.
Aan tafel!
Tot 240 pk sterk – ruim 400 kilometer bereik
Hoewel de Lancia Ypsilon ook met verbrandingsmotoren beschikbaar komt, richt het merk dat zichzelf met nieuwe levenslust heeft geïnjecteerd zich eerst op de volledig elektrische Ypsilon. Die krijgt de 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor en de 54 kWh accu. Die combinatie levert de 1.584 kilo zware elektrische hatchback een bereik op van 403 kilometer. Vooralsnog zegt Lancia niets over de komst van een 136 pk sterke elektrische motorversie. Wel weten we dat er ook een veel potentere versie van de Ypsilon in het vat zit. Lancia heeft namelijk al de komst van een 240 pk sterke vierwielaangedreven HF-versie aangekondigd. Die variant krijgt zeer waarschijnlijk vierwielaandrijving en deelt zijn aandrijflijn straks met een sportieve versie van de nog te onthullen Alfa Romeo Milano en Abarth 600e.
In de nieuwe Ypsilon zijn heel wat designelementen van deze Pu+Ra HPE Concept verwerkt.
Ypsilon en Nederland
De nieuwe Lancia Ypsilon komt dit jaar ook naar Nederland. Wat hij gaat kosten? Dat weten we nog niet, maar reken er maar op dat de elektrische Ypsilon iets hoger in de markt wordt gezet dan de Peugeot e-208 en Opel Corsa. Die zijn er in Nederland vanaf achtereenvolgens €36.470 en €34.999. Een vanafprijs van zo'n 38 mille of meer zou bepaald niet ondenkbaar zijn, zéker als je weet dat Lancia de Ypsilon in een tot 1.906 stuks gelimiteerde introductieversie introduceert. Die luistert naar de naam Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina en is de vrucht van een samenwerking tussen Lancia en de Italiaanse meubelfabrikant Cassina. De oplage van 1.906 exemplaren is uiteraard een knipoog naar het jaar waarin Lancia als Lancia & C. Fabbrica Automobili uit de grond werd gestampt.
Lancia mikt zich met de Ypsilon op wat het een jong publiek noemt. Zijn dat twintigers? Nee, en ook geen dertigers. De Ypsilon moet vooral mensen tussen de 40 en 45 aanspreken. Veertigers, de nieuwe jongeren.
Leuk weetje: de Ypsilon is in Nederland – geteld vanaf 1983 – met afstand het best verkochte model van Lancia. Tussen 1985 en 2017 zijn er in Nederland ruim 15.000 stuks van geleverd. De Thema volgt op geruime afstand met 5.820 geleverde auto's.
Nóg meer Lancia
Het blijft overigens absoluut niet bij enkel een nieuwe Ypsilon. Lancia brengt in 2026 namelijk een 4,7 meter lange elektrische liftback op de markt. Die gaat Gamma heten. In 2028 zet het merk voor het eerst in jaren weer zijn tanden in het C-segment. In dat jaar introduceert het namelijk een nieuwe en volledig elektrische Delta. Elke nieuwe Lancia die vanaf 2026 wordt geïntroduceerd, is helemaal elektrisch. De Ypsilon komt derhalve nog wél met verbrandingsmotoren op de markt.
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon
Had je deze auto's al gezien?

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Opening Edition | AUTOMAAT | AIRCO | PDC |
- 2016
- 39.818 km

Lancia Ypsilon EV Edizione Cassina Limitata 51 kWh 156 pk | Navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor en Achter | Velours Bekleding | Voorstoelen Verwarmd | LED Koplampen | Dodehoek Detectie | 17" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2024
- 5.569 km

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Opening Edition
- 2016
- 163.104 km