Nieuwe Lancia Ypsilon scoort veel slechter dan oude in Europa
De oude deed het in één land veel beter
Lancia is terug, maar erg voortvarend gaat die terugkeer vooralsnog niet. De Europese verkoopcijfers van januari en februari laten voor Lancia de grootste daling zien van alle automerken, en dat terwijl de nieuwe Ypsilon er een jaar eerder nog niet eens was. Ook Smart scoort matig.
Het is misschien een beetje flauw om Lancia nu al af te rekenen op verkoopcijfers, want het merk is pas net terug in landen buiten Italië en heeft ook nog maar één model, de nieuwe Ypsilon.
De daling in verkopen is echter wel heel fors. In Europa, wat in het geval van Lancia gelijkstaat aan de EU omdat het merk vooralsnog alleen in EU-landen actief is, zijn in de eerste twee maanden van 2025 volgens ACEA 2.208 Lancia’s verkocht. Dat is maar liefst 72,7 procent minder dan vorig jaar, toen er nog 8.098 Lancia’s over de toonbank gingen. Het pijnlijkste van alles: de nieuwe Ypsilon was in januari en februari 2024 nog nergens leverbaar, dus ging het bij de ‘oude’ cijfers nog om zijn stokoude voorganger én om alleen Italië. Au…
De vorige Lancia Ypsilon deed het veel beter dan de nieuwe, en dat is slechts één land...
De nieuwe Ypsilon is weliswaar veel moderner dan de oude, maar in Italië ook een stuk duurder. Op de prijslijst van oktober 2023 wordt de oude Ypsilon nog voor €17.650 aangeboden, terwijl de nieuwe in Italië minimaal €23.900 kost. Dat de nieuwkomer er ook als EV is, kan de gemiddelde Italiaanse klant vermoedelijk niets schelen.
Smart, Jaguar en Tesla
De verkoopdaling bij Lancia is aanzienlijk groter dan bij Tesla, dat (naar aangenomen wordt) vooral uit politieke overwegingen door veel Europese kopers wordt genegeerd. Er zijn echter meer merken die het slechter doen dan de Amerikaanse EV-bouwer, waaronder Smart. Smart is net als Lancia in feite een herintreder nu het merk met hulp van Geely een vlootje nieuwe elektrische modellen heeft. De liefde voor die #1 en #3 is snel bekoeld in Europa (EU+EFTA+VK), waar in 2024 maar liefst 55,4 procent minder Smarts werden verkocht dan in 2025. Jaguar volgt met een daling van 53,4 procent op de voet, maar dat is gezien het schrappen van vrijwel alle modellen en een aanstaande totale revolutie minder verbazingwekkend. Hoewel we nu wel weten dat zo’n revolutie zeker niet per se goede verkoopcijfers betekent…
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon
