Lamborghini Diablo is terug met V12 en moderne (retro)-upgrades

Bijzondere restomod

Eccentrica Lamborghini Diablo Restomod
Eccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo RestomodEccentrica Lamborghini Diablo Restomod

Modelnaam 'Diablo' laat het hart van menig in de jaren 80 en 90 opgegroeide autoliefhebber sneller kloppen. Het Italiaanse bedrijf Eccentrica brengt de Lamborghini Diablo nu op bijzondere wijze terug.

Lamborghini blies de Countach in 2021 nieuw leven in met de op de Huracán gebaseerde Countach LPI-800-4. Ditmaal staat Countach-opvolger Diablo in de spotlight. Het Italiaanse Eccentrica komt namelijk met een zogenoemde restomod op basis van de machtige Diablo. De Lamborghini Diablo krijgt dus wat moderne techniek mee, maar gaat optisch meer terug naar de jaren 80.

Eccentrica Lamborghini Diablo Restomod

Eccentrica.

De 'Eccentrica' is een creatie van een gelijknamige start-up die Lamborghini-verzamelaar, -coureur en meubeltycoon Emanuel Colombini uit de grond stampte. Samen met designbureau BorromeodeSilva en bedrijven als Pirelli en Brembo is de laatste maanden druk geklust aan het op deze foto's zichtbare prototype. De donorauto is een Diablo uit de vroege jaren 90 waar het nodige aan is aangepast. Volgens Eccentrica is behalve de voorruit en de voorportieren vrijwel niets meer origineel. We zien inderdaad aangepaste bumpers, sideskirts, zijspiegels en naast een grondig aangepast achterdek ook een flink verbouwde bilpartij. Zelfs de achterste zijruiten zijn anders dan die van de donorauto. Wie door z'n wimpers kijkt, moet mogelijk aan de Diablo GTR denken, al zijn de luchthappers achterop overduidelijk een verwijzing naar de Diablo SV. De Eccentrica staat op 19-inch lichtmetaal en is rondom volgehangen met zichtbaar koolstofvezel. De klapkoplampen van het origineel zijn vervangen door led-koplampen die met een elektrisch bedienbare klep aan het zicht onttrokken kunnen worden. Led-dagrijverlichting is van de partij.

Eccentrica Lamborghini Diablo Restomod

Eccentrica.

Ook opvallend is het interieur, dat tot in de kleinste details is aangepast. We zien een cockpit met een uitbundige reeks digitale displays met flinke pixels. Samen met de bonte verzameling grote druktoetsen roept dat in het interieur een eighties-sfeer op. Het interieur is afgewerkt met koolstofvezel, alcantara, leer en aluminium.

Achter de voorstoelen ligt net als in het origineel een 5.7 V12, al stampt die machine er dankzij onder meer nieuwe kleppen en nokkenassen nu 550 pk en 600 Nm uit. Daarmee sprint de Eccentrica in 3,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Z'n topsnelheid: 335 km/h. Dankzij de toepassing van titanium en koolstofvezel moet de Eccentrica - die een verstevigd chassis heeft - ook nog eens lichter zijn dan de originele Diablo. Moderne remmerij van Brembo moet het gevaarte weer fatsoenlijk tot bedaren brengen. Van de Eccentrica komen in totaal negentien exemplaren beschikbaar die in andere kleur- en materiaalcombinaties zijn uitgevoerd. Elk exemplaar kost minimaal €1,2 miljoen.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.