Lada terug in Nederland!
'We trekken de stoute schoenen aan'
Er werd veelal wat lacherig gedaan over Lada, het no-nonsense merk uit Rusland dat met de op de Fiat 124 gebaseerde 1200-2100-Riva-reeks hordes jonge gezinnen in een splinternieuwe auto kreeg. In 2011 werden de laatste Kalina's via de Nederlandse importeur - Lada Holland - in ons land geleverd, maar door de hoge CO2-heffingen werden de goedkoop bedoelde modellen in ons land onverkoopbaar.
Autobedrijf Snippe - sinds 2006 officieel Lada-garage en rijkelijk bedeeld met Lada-adepten - heeft aangekondigd weer Lada's te gaan importeren. "Het huidige aanbod is compleet anders dan voorheen, zowel de motoren als de kwaliteit van de auto's is fors verbeterd sinds Renault-Nissan zich over het merk ontfermde," weet Albert Snippe aan AutoWeek te vertellen.
Wel houdt de nuchtere Snippe een slag om de arm. "Het staat nog in de kinderschoenen, maar we speelden al langer met het idee. Met de mogelijk nieuwe CO2-regels - in 2017 - in het vooruitzicht dachten we: we moeten nu stoppen met vooruitschuiven en gewoon de stoute schoenen aantrekken."
Op vrijdag 12 en zaterdag 13 februari houdt Autobedrijf Snippe twee introductiedagen. De Kalina Cross - een gefacelifte én opgehoogde versie van de Kalina station - de vernieuwde Granta én de vernieuwde 4x4 Urban (voorheen Niva) zijn er dan al te bekijken.
Wie AutoWeek een beetje in de gaten houdt, weet dat wij Lada een warm hart toedragen. Geregeld schreven wij over nieuwe modellen als de Vesta en de X-Ray. Ook dat duo vergeet Snippe niet. "Men is nu bezig om Europese typegoedkeuring voor de Vesta te krijgen. Als het meezit staat hij eind van het jaar al in de showroom. De X-Ray komt ook onze kant op zodra dat kan," aldus Snippe.
Een prijsindicatie kon Snippe ons nog niet geven, maar er wordt gemikt op kleinere prijskaartjes dan Dacia op zijn auto's plakt. "Ondanks dat Lada's kwalitatief beter dan Dacia's zijn, moeten we toch op kleine prijzen mikken," zegt Snippe. "Maar nogmaals: alles valt of staat met de nieuwe CO2-regels die wellicht het een en ander kunnen veranderen."
Of de Nederlandse markt op een teruggekeerd Lada zit te wachten, valt nog te bezien. Reacties onder onze Lada-berichten leerden ons dat velen het merk sympathiek vinden en het jammer vinden dat het Russische merk de Nederlandse grenzen nagenoeg verlaten heeft. Ook Snippe heeft tot nu toe alleen maar positieve geluiden gehoord. "De reacties zijn nu al overweldigend," besluit Snippe.
Update: inmiddels heeft Lada zelf aangegeven niet blij te zijn met deze plannen.