Lada woedend over grijze import
'Cowboy doorkruist onze plannen'
Gisteren meldden we dat het Nederlands autobedrijf Snippe uit Nieuwlande het merk Lada eigenhandig terug naar ons land gaat halen. Het bericht heeft inmiddels Rusland bereikt, maar is daar niet best gevallen. We bellen met Fred van Putten, een Nederlands zwaargewicht uit de internationale autowereld (o.m. vm executive vice president MAN en Daf) die bij AvtoVAZ is aangesteld als directeur export sales.
"De heer Snippe is illegaal bezig. Je mag om te beginnen niet zomaar onze Lada-uitingen gebruiken. Bovendien, als je een Lada wilt hebben, ben je vrij om naar een ander land te gaan en er een voor jezelf te kopen, maar de auto's doorverkopen aan handelaren is in strijd met de Europese wetgeving." In hoeverre heeft AvtoVAZ in Rusland daar hinder van? Van Putten: "Ik ben aangenomen om voor Lada een nieuw en gezond Europees netwerk op te zetten. In de komende twee jaar moet er een aantal gedegen importeurs komen waarmee we de markt voor Lada weer willen opbouwen. Het imago van Lada in ons land is in het verleden al genoeg beschadigd, het doorkruist onze plannen dat er nu ineens een cowboy opstaat die zich zonder onze toestemming of zelfs maar medeweten opwerpt als importeur. Snippe handelt in Ligier; invalideautootjes. Dat is niet waar wij bij willen zitten."
Van Putten heeft inmiddels stappen tegen Snippe voorbereid, zegt hij: "Onmiddellijk nadat ik jullie berichtgeving las heb ik hem een mailtje gestuurd en hem gesommeerd er mee te stoppen. Doet hij dat niet, dan zetten we er een advocaat op. Ik denk ook te weten welke importeur hem de auto's heeft geleverd, die heb ik inmiddels ook geëist aan te tonen dat hij het niet is." Welke importeur het betreft, vertelt Van Putten niet, maar hij zegt wel inmiddels in Duitsland en Hongarije voet aan de grond te hebben.
Blijft de vraag hoe AvtoVAZ, dat op dit moment door onze strenge CO2-eisen afwezig is van onze markt, het in de toekomst wél denkt te kunnen gaan rooien. Van Putten: "We weten niet hoe streng die eisen in de toekomst zullen worden, maar los daarvan: we zijn hard bezig met een ingrijpend CO2-project. Voor 2019 moeten al onze auto's tussen de 80 en 110 gram zitten."
Snippe was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar.