Lada koopt General Motors uit bij joint venture

Dubbel Lada-nieuws

Chevrolet Niva 2014

Er zijn weer veel weken voorbijgegaan zonder Lada-gerelateerd nieuws, maar dat wordt vandaag goedgemaakt met niet één, maar twee nieuwsfeiten over de Russische fabrikant.

Het grootste Lada-nieuws heeft betrekking op een joint venture die moederconcern AvtoVaz met General Motors heeft. Of eerder: die het bedrijf met General Motors had. Het in 2001 uit de grond gestampte samenwerkingsverband GM-AvtoVaz, waarin de twee bedrijven elk een aandeel van 50 procent hadden, bestaat straks uit nog maar één eigenaar.

AvtoVaz koopt General Motors namelijk uit en dat betekent dat Lada's moederbedrijf straks voor de volle 100 procent eigenaar is van de onderneming. Zowel General Motors als AvtoVaz doen niet uit de doeken welke bedragen ermee gemoeid waren. Het 18 jaar geleden op poten gezette samenwerkingsverband produceerde de Chevrolet Niva, een 4 meter lange doorontwikkeling van de échte Niva van Lada en zal dat ook in het vervolg nog even blijven doen. De auto blijft dan ook nog kortstondig Chevrolet Niva heten, maar zal uiteindelijk Lada-beeldmerken op zich geplakt krijgen.

Wat het bovenstaande met de ontwikkeling van de ooit als opvolger van de Chevrolet Niva beoogde auto gaat betekenen, is vooralsnog niet helemaal helder. In 2014 liet General Motors tijdens de Moskou Motor Show een voorproefje zien van de tweede generatie Chevrolet Niva, een auto die in 2016 al in productie had moeten gaan. De ontwikkeling van die auto werd om een ronduit bizarre reden stopgezet. Het samenwerkingsverband liet vorig jaar weten dat het winstgevend was en dus geen druk voelde om de Niva nog op te volgen. Dat Lada zelf met het ontwerp van de tweede Chevrolet Niva aan de haal gaat en hem op termijn als opvolger van de oer-Niva gaat voeren, behoort ook nog tot de mogelijkheden.

Granta

De andere helft van het tweeledige Lada-nieuws heeft betrekking op de Granta. Een 'bron binnen de Lada-fabriek' heeft tegen Russische media verkondigd dat Lada in 2021 met een opvolger van de Granta komt. De huidige eerste generatie Granta stamt uit 2011 en wordt door Lada in diverse carrosserievormen geleverd. De Granta is er sinds de fusie met modelfamilie Kalina als sedan, als liftback, als hatchback, als stationwagon én als opgehoogde Granta Cross. De Granta-familie die in 2021 moet worden gepresenteerd, zal zeer waarschijnlijk gebruik gaan maken van een variant van het Nissan B-platform. Dacia gebruikt een variant van die bodemplaat voor auto's als de eerste generatie Logan, Sandero en Duster en Lada past hem al toe op de Largus en de X-Ray. Geen hypermoderne techniek dus, maar dat zal de prijs van de nieuwe Granta natuurlijk drukken.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.