KTM X-Bow GT-XR doet testrondes
Niet voor de A27
Gecamoufleerde testauto's spotten we wel vaker op het circuit, maar zelden is dat zo van toepassing als in het geval van de KTM X-Bow GT-XR. Dit is namelijk waar deze straatlegale racer zich bij uitstek thuisvoelt.
KTM, bekend van tweewielers en de buitenissige X-Bow, kwam in 2020 ineens met een tweede automodel: de X-Bow GTX. Hoewel die met zijn dak en extra lengte wat serieuzer oogt dan de oer-X-Bow, is de GTX puur voor circuitgebruik bedoeld. Niet getreurd, want KTM werkt aan een ogenschijnlijk nagenoeg identieke auto die wél de weg op mag. Die KTM X-Bow GT-XR doet hier zijn rondes.
Zoals de eerdere plaatjes van KTM zelf al prijsgaven, is de achtervleugel van de GT-XR iets minder groot en meer afgerond dan bij de raceversie. Ook is er bij het ontwerp van de wielen wat meer rekening gehouden met het esthetische en bij het tekenen van de neuspartij met het bestaan van kentekenplaten. Ook wordt het ontbreken van een achterruit hier opgevangen door de montage van een camera. Verder zijn de KTM X-Bow GTX en de X-Bow GT-XR ogenschijnlijk identiek, en dan weet je genoeg. Dit is geen auto waarmee je dagelijks naar je werk op een bedrijventerrein langs de A27 tokkelt, maar een racer waarmee je toevallig legaal naar huis mag rijden na gedane circuitzaken. Deuren van enige betekenis lijken zelfs te ontbreken. In plaats daarvan is er een heuse 'koepel', die naar boven opent. Staat gaaf en helpt wellicht de stijfheid, maar erg praktisch is het natuurlijk niet.
KTM X-Bow GTX
Specificiaties zijn er nog niet, maar de niet-straatlegale uitvoering heeft een 2,5-liter vijfcilinder van Audi met 530 pk in het achteronder. Die auto kost trouwens €230.000, waar in het geval van de GT-XR nog een dot bpm overheen komt.