Betaal je minder voor een gebruikte BMW 5 GT of 3 GT dan een regulier model?
Knotsgekke koetsen, prettige prijzen?
- Elco van der Meer
- Achtergrond
De koper van een moderne auto weet behoorlijk goed waar hij aan toe is. Hatchback, SUV en soms een verdwaalde variatie op een van die thema’s. Veel meer keuze heb je niet. Nog niet eens zo lang geleden was dat anders, met name bij de BMW-groep kon je toen terecht voor echt gek spul. Een 5-serie GT, bijvoorbeeld, of de Mini Paceman. Kun je zulke afwijkingen nu voor een habbekrats oppikken of worden ze juist meer waard?
We beginnen met een diskwalificatie. Want nee, de eerste generatie X6 doet niet mee. Die was weliswaar niet geschikt om lang naar te kijken, hij ontketende eigenhandig een revolutie in de autowereld en is daardoor veel te mainstream. Nee, BMW bood ook de veel interessantere 3-serie Gran Turismo en 5-serie Gran Turismo, beter bekend als GT. Die zijn pas echt bijzonder. En wat dacht je van de Mini Paceman, speciaal gemaakt voor mensen die nooit vragen stellen maar wel smullen van een antwoord.
BMW 5-serie GT
Met de BMW 5-serie GT wilde het merk – letterlijk – ruimte bieden tussen de series 5 en 7. In veel opzichten leek de auto meer op het topmodel, waarmee hij zelfs zijn platform deelt. De achterpassagiers waren hier duidelijk het belangrijkste, zij zwemmen nog net niet letterlijk in de ruimte. Tegelijkertijd lijkt het erop dat de Duitsers bang waren voor kannibalisatie, dus ze tekenden een op zijn minst wonderlijke koets. De rechte achterkant, met een niet meescharnierende achterruit, was tot dan toe nog nooit vertoond in deze klasse. Goed, wel zo comfortabel voor de o zo belangrijke achterpassagiers, maar het draagt niet bij aan de praktische eigenschappen van dit model. Je kunt hem dus niet zien als alternatief voor de 5-serie Touring.
De 5-serie GT is dus noch knap, noch praktisch. Koop je ‘m dan ook voor een prikkie? Nou, niet echt. Een snelle blik in het aanbod laat zien dat prijzen van de gangbare 5-serie en deze vreemde eend behoorlijk uiteenlopen. Die malle GT is duurder! De verklaring is snel gevonden, want de GT’s zijn overwegend veel dikker uitgevoerd. Oké, de 520d en 530d zijn met respectievelijk 184 en 211 pk weinig spannend, maar de instap-benzinemotor is met 306 pk (de 535i) bepaald niet kinderachtig. Wil je nog meer benzinepower? De 550i met 407 pk is jouw enige keuze. Een mooie 550i GT is nog steeds geen koopje, terwijl je een sedan voor aanzienlijk minder in handen kunt hebben. Al kun je aan dit model ook gerust GT-geld uitgeven.
Meer kans bij de 3 GT?
De eerste teleurstelling is binnen, we gaan voor de herkansing. Is zo’n BMW 3-serie GT wel het koopje van de eeuw? Hij heeft er in ieder geval betere papieren voor. In tegenstelling tot de 5 GT is de basis hiervan gewoon een 3-serie, geen verkapte Fünfer. Het recept is ook als geheel iets milder, want de 3-serie Gran Turismo is eigenlijk gewoon een liftback en de instap-benzinemotor gewoon een 320i.
Toch valt het voordeel tegen. Want een beetje 320i met minder dan 150.000 kilometer gaat mee vanaf ongeveer €14.000. Een vergelijkbare 3-serie Gran Turismo is al gauw een paar duizend euro duurder. Het laat maar weer zien dat het economische principe van schaarste niet te hacken valt. Voor elke gebruikte 3-serie GT vind je immers zo’n tien ‘normale’ Dreiers.
Dan maar een Paceman!
Ha, nee, dat dacht je maar. Als dit economische principe ergens vat op heeft gekregen is het wel op deze buitenissige Brit. Een driedeurs SUV, bij uitstek de carrosserievorm die je alleen maar kiest omdat het kan. Een verkoopsucces was het niet, wat wordt benadrukt door slechts vier productiejaren. Deze factoren uiten zich in een bescheiden aanbod van slechts 20 occasions op AutoWeek.nl. Een Paceman bemachtigen voor minder dan €10.000 is zo goed als onmogelijk, terwijl je een gewone driedeurs Mini al voor ruim onder de €8.000 van jezelf kunt maken. De vijfdeurs Countryman, waarmee de Paceman zijn basis deelt, zit meer in het vaarwater, maar stellen dat de vreemde driedeurskoets je significant voordeel oplevert kunnen we niet.
Eigenlijk is de conclusie van deze korte zoektocht maar jammerlijk, een buitengewone carrosserie voor weinig zit er gewoon niet in. Enerzijds lijkt het beperkte aanbod van deze nichemodellen roet in het eten te gooien, aan de andere kant betalen liefhebbers blijkbaar graag om iets anders dan anders te bezitten. Dat is op zijn beurt te vieren.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie GT Gran Turismo 520d High Executive Automaat ECC Navigatie Leder LMV 19" Sportstoelen Cruisecontr. Dealeronderhoud Nw Apk
- 2013
- 212.141 km

BMW 5-serie GT Gran Turismo 535i High Executive Full Options ! Bom Vol !!
- 2010
- 279.958 km

BMW 5-serie GT Gran Turismo 535i High Executive Org. NL | Camera | Trekhaak Afneembaar
- 2010
- 249.919 km