Kijk eens verder dan die SUV: deze opgeruigde stationwagons koop je voor 14k
Outback, Cross Country, Allroad...
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Luxe SUV’s zijn er al decennia, denk aan de Jeep Cherokee en grotere broer Wagoneer en uiteraard de Range Rover van Land Rover. Stationwagons bestaan eveneens al sinds jaar en dag. Een kruisbestuiving tussen die twee is, voordat de meer reguliere cross-over/SUV in zwang raakte, de opgehoogde stationwagon. Wij portretteren er drie. We komen uit bij een Outback, een Cross Country (XC) en een Allroad, inderdaad, een Subaru, een Volvo en een Audi. Want dat zijn de merken die de opgeruigde stationwagon hebben grootgemaakt!
Een stoere stationwagon dus, en dan eentje die zijn uiterlijk niet mag beschamen. Dus is vierwielaandrijving een must. De spoeling is niet zo heel dik, maar we hebben toch drie kandidaten uit het D/E-segment bijeen kunnen brengen. Het zijn geen goedkope jongens om te bezitten. Met een budget van 15 mille hopen we nog genoeg over te hebben om de exploitatiekosten te kunnen behappen …
Subaru Outback, ook vanbinnen onverwoestbaar!
Subaru Outback 2.5i Comfort - 2015 - 259.330 kilometer - €13.750
Het concept van de vierwielaangedreven stationwagon die iets hoger op zijn pootjes staat, is niet van deze eeuw, want al in augustus 1979 introduceerde het Amerikaanse AMC de hier amper bekende Eagle Wagon 4x4. Een merk dat nóg langer ervaring heeft met integrale aandrijving, is Subaru: in 1972 bracht het de Leone 4WD uit. Dat plus de toepassing van boxermotoren (laag zwaartepunt!) heeft de eigenzinnige Japanners een schare fans opgeleverd die weliswaar in ons land vrij klein is, maar in de USA is Subaru gewoon een grote speler. Bij ons is Subaru met name in trek bij caravanners en boswachters: trekkracht en robuustheid zijn daarbij de speerpunten. Desondanks kan toch ook een Subaru kapot gaan. Want deze Subaru Outback is voorzien van een nieuwe motor! Staar je dus niet blind op de kilometerstand.
Die motor is een forse, atmosferische viercilinder van 175 pk. Ruim voldoende om adequaat in het huidige verkeer mee te komen, maar een (turbo)duw in je rug ontbreekt. Het is een ontspannen vierwieler, zeker in combinatie met de Lineartronic-automaat die volgens het cvt-principe werkt. Eveneens ontspannen is het onderstel. In het terrein is hij met twee ton geremd trekgewicht capabel genoeg; een paardentrailer uit een drassig weiland halen, gaat probleemloos. Dit gaan niet ten koste van de rijeigenschappen op verhard. Ook bij hogere snelheden is de Outback stabiel en rustig en dat zorgt voor een prettig reiswagen-gehalte. Dan doen ook het royale ruimteaanbod voor passagiers en bagage, en de omvangrijke uitrusting met onder meer het zogeheten Eyesight-systeem: camera’s houden het verkeer vóór je in de gaten, regelen daarmee de adaptieve cruise control en laten je auto zo nodig zelfstandig remmen. Leren bekleding en een navigatiesysteem ontbreken echter en ook halen de gebruikte materialen niet het niveau van de andere twee. Wie daar doorheen kijkt, koopt met deze ex-Deense (!) Outback een - de naam zegt het al - avontuurlijke occasion.
Signalement
Merk Subaru
Type Outback 2.5i Comfort
Bouwjaar juni 2015
Kilometerstand 259.330
Vraagprijs €13.750
Waar te koop? Vonders Automotive, Sassenheim
Technische gegevens
Motor 4-cil. boxer, 2.498 cc
Max. vermogen 129 kW/175 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel 235 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 559 l/1.848 l
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1 : 14,3
0-100 km/h 10,2 s
Topsnelheid 198 km/h
Audi A4 Allroad 2.0 TFSI Quattro Pro Line aut. - 2010 - 185.593 kilometer - €14.699
Audi mag eveneens tot de grotere merken worden gerekend als het om vierwielaandrijving gaat. Vóór de Q5 moest je het doen met de A4 Allroad en da’s de volgende occasion die we portretteren. Ook hier diverse importauto’s, maar deze Audi A4 Allroad is een origineel Nederlands exemplaar dat sinds 2010 vier eigenaren heeft gehad. Dat is te overzien, evenals de kilometerstand van ruim 185.000.
De Duitser heeft een andere inborst dan de Japanner. Binnenin treffen we mooie, op elkaar afgestemde materialen en een zorgvuldige afwerking aan, terwijl de buitenkant chiquer en vooral minder doelmatig dan de Outback oogt. Toch wordt de Outback niet gedeclasseerd, want als we de A4 Allroad op de parkeerplaats van een luxe skioord hebben geparkeerd, gaan we met de Outback verder de bergen op. Want Audi’s techniek (TFSI, DSG) is niet alleen vrij gevoelig, reparaties kunnen flink in de papieren lopen. Tja, wie mooi wil zijn … Datzelfde geldt de beschikbare binnen- en vooral bagageruimte. Op het gebied van de rijeigenschappen zijn de overeenkomsten groter. De veerwegen zijn wat langer dan die van de reguliere Avant, zodat pokdaliger ondergrond netjes wordt gladgestreken. Wel rondt hij bochten niet helemaal neutraal. Ondanks zijn integrale aandrijving treedt in snellere bochten onderstuur op - de ver naar voren geplaatste motor is daar debet aan. Daarbij voelt de besturing zwaar, maar niet heel communicatief aan.
De 99-LLF-3 zit goed in zijn spullen. Zo is een - te openen - glazen panoramadak aan boord, evenals een navigatiesysteem dat net als diverse andere functies van het infotainmentsysteem via de veelgeprezen MMI-draaiknop is te bedienen. De ergonomie is dan ook goed voor elkaar. Al met al kwalificeert de A4 Allroad zich meer als lifestyle station dan als robuust werkpaard. Ook de voor een vierwielaandrijver met een krachtige turbomotor (211 pk) ietwat tegenvallende trekkracht van 1.700 kilo geremd valt onder dit mom.
Signalement
Merk Audi
Type A4 Allroad 2.0 TFSI Quattro Pro Line aut.
Bouwjaar mei 2010
Kilometerstand 185.593
Vraagprijs €14.699
Waar te koop? Autosgebruikt.nl, Uithoorn
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.984 cc, turbo
Max. vermogen 155 kW/211 pk bij 4.300 tpm
Max. koppel 350 Nm bij 1.500 tpm
Bagageruimte 490 l/1.430 l
Max. aanhanger geremd 1.700 kilo
Gem. verbruik 1 : 12,3
0-100 km/h 6.9 s
Topsnelheid 230 km/h
Volvo XC70 2.5T AWD Summum aut. - 2007 - 221.066 kilometer - €13.945
Tot slot zoeken we een Volvo XC70 erbij die op diverse fronten een mengeling van de Audi en de Subaru is. Qua lifestyle zit de Zweed dichter bij de Allroad, maar met de ruimte van de Outback (ook al waren de tijden van de vierkante Volvo-bakstenen inmiddels voorbij). En ook de uitstraling van dit familie-plus-labrador-merk is vriendelijker dan dat van Audi en minder excentriek dan wel suf zoals Subaru nogal eens te boek staat. Kortom: het beste van twee werelden. Omdat iedereen dat weet, betaal je daar voor. Neem nu deze bij een merkspecialist staande Volvo XC70: 17 jaar oud, ruim 220.000 kilometer op de teller en toch nog bijna 14 mille - en dat exclusief garantie. Misschien is juist vanwege zijn leeftijd de 76-TX-BD aan de prijs, want: youngtimer, dus interessant voor ondernemers. En nu we het toch over het kostenplaatje hebben: we schatten de betrouwbaarheid van de XC70 hoger in dan die van de A4 Allroad, maar onderhoud is evenzogoed prijzig (de distributieriem is overigens bij 160.000 kilometer vervangen). Het brandstofverbruik van de heerlijke, geblazen vijfcilinder valt evenmin mee.
Het meubilair zit uitstekend, mede dankzij de lange zitting en de rugleuning die ook je onderrug veel steun biedt. Voldoende zijdelingse steun krijg je bij snel genomen bochten. Dit laatste kan, want de XC70 schuwt het betere snelwegwerk absoluut niet. Vering en schokdemping zijn voldoende soepel, maar beslist niet week. Je merkt weliswaar dat het zwaartepunt iets hoger ligt dan van de reguliere V70, maar het overhellen blijft binnen de perken en de auto is lang neutraal. Ook over de besturing waren we altijd te spreken; lekker direct, zonder nerveus te zijn.
Het interieur van de XC70 is zakelijk, goed afgewerkt en zonder fratsen. De uitrusting van deze Summum laat, indachtig z’n uitvoeringsnaam, weinig te wensen over, maar aan het ontbreken van bepaalde (veiligheids)items valt de leeftijd van deze occasion niet te ontkennen.
Signalement
Merk Volvo
Type XC70 2.5T AWD Summum aut.
Bouwjaar februari 2007
Kilometerstand 221.066
Vraagprijs €13.945
Waar te koop? Driessen Auto’s, Druten
Technische gegevens
Motor 5-cil. in lijn, 2.521 cc, turbo
Max. vermogen 154 kW/210 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 320 Nm bij 1.500 tpm
Bagageruimte 485 l/1.641 l
Max. aanhanger geremd 1.800 kilo
Gem. verbruik 1 : 9
0-100 km/h 8,5 s
Topsnelheid 210 km/h
Welke stoere stationwagon past bij jou?
Drie verschillende opgehoogde stationwagons, waarvan de Subaru Outback zijn uiterlijk misschien nog wel het meest waarmaakt: doelmatig en zonder poeha trekt hij de grootste aanhangers. De Audi A4 Allroad is veel meer lifestyle: elegant en verfijnd, maar niet heel ruim en duur in onderhoud. De Volvo XC70 zouden we tussen deze twee in willen plaatsen, maar omdat wij niet de enigen zijn die dat doen, blijft zo’n stoere Zweed aan de prijs. Wat zou jouw keuze zijn?