AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kia Syros: compacte en ruime Inster-achtige

Op K1-basis, net als Inster

Kia Syros
Kia Syros
Kia Syros
Kia Syros
Kia Syros
Kia Syros
Kia Syros
Kia Syros
Kia Syros

Kia presenteert de Syros, een compacte SUV met een opvallend robuust uiterlijk en een relatief ruim interieur. Let goed op, want een Europese carrière valt niet uit te sluiten.

De Kia Syros wordt in India gepresenteerd en zal vandaaruit ongetwijfeld snel zijn weg naar andere landen in Azië en daarbuiten vinden. Het is een compacte SUV-achtige op het K1-platform, waarop ook de Hyundai Casper rust. Dat zegt je wellicht niets, maar weet dat de Casper als basis dient voor de auto die we in Europa kennen als de elektrische Hyundai Inster. Het verschil: die elektrische versie is wat langer dan een benzinegestookte Casper en heeft een wielbasis van 2,58 in plaats van 2,40 meter. De Kia Syros zit daar met 2,55 meter mooi tussenin en heeft bovendien een nog wat vierkantere koets dan de Casper/Inster.

De relatief grote overhang achter en verticale achterklep beloven veel goeds voor de ruimte aan boord, die afgaande op de foto’s verdeeld kan worden over vijf personen. De binnenzijde van de Syros is net als de buitenkant volledig ontworpen volgens de nieuwe, moderne designfilosofie die Kia ook in Europa hanteert, en komt op de foto’s nergens goedkoop of budgetterig over. De fraaie schermcombinatie helpt daarbij.

De Kia Syros wordt in India aangedreven door een 1,0-liter turbo-benzinemotor met 120 pk of een 1,5-liter diesel – jawel – met 116 pk, maar de Inster bewijst dat het K1-platform zich tevens leent voor elektrische aandrijving. Voor de duidelijkheid: een eventuele elektrische Syros is nadrukkelijk niet de vermoedelijk EV2 geheten EV waaraan Kia ook werkt. Dat is echt een andere auto, al zal hij met zijn lijnenspel zeker overeenkomsten vertonen met deze Syros. Als Kia een elektrische Syros naar Europa haalt, staat die nog onder die EV2 in het gamma.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren