Kia PV5 markeert nieuw hoofdstuk: elektrische personenbus en besteller

Zo'n 400 km rijbereik

19 reacties

Video

Kia grijpt zijn EV Day in Tarragona niet alleen aan voor personenauto's, maar presenteert er ook zijn eerste busje in jaren: de Kia PV5. Die komt er in verschillende soorten en maten en meteen ook als personenbus.

Highlights Kia PV5

  • Enkele cabine, dubbele cabine, personenversie
  • Zo'n 400 km rijbereik
  • 163 pk op de voorwielen

Kia mengt zich straks in een voor het merk nieuwe markt; die van de elektrische bedrijfswagens. Dat doet het onder meer met deze PV5, een ook al behoorlijk extravagant ogende bus waar ook een personenversie van komt. Het is Kia's eerste busje sinds de Pregio (ken je die nog?), maar vanzelfsprekend is het een heel ander verhaal. De Kia PV5 is er puur en alleen met volledig elektrische aandrijflijnen en staat op een van het bekende E-GMP-platform afgeleide basis, een E-GMP.S gedoopte skateboard-basis waarop verschillende koetsvormen mogelijk zijn.

Kia PV5

Kia PV5 Passenger

Kia tovert de PV5 meteen uit de hoge hoed als Cargo (besteller), Crew (besteller met dubbele cabine), Passenger en WAV (Wheelchair Accessible Vehicle). Vooralsnog krijgen we hem te zien als zo'n 4,7 meter lange bus en in één hoogtemaat, maar er komen meer formaten aan. In de Cargo-versie is in elk geval tot zo'n 5,1 kubieke meter laadruimte beschikbaar. Tot hoeveel je kunt beladen en of de Kia PV5 ook nog wat mag trekken, dat blijft helaas op dit moment nog onbeantwoord. Wel weten we dat de Kia PV5 een 163 pk sterke elektromotor heeft en met diverse verschillende accupakketten leverbaar wordt. Het kleinste meet 43,3 kWh, daarboven staat een 51,5 kWh-exemplaar en bovenaan staat een 71,2 kWh groot accupakket. Het maximale elektrische rijbereik, uiteraard met het grootste pakket, is 400 km. Bijladen aan de snellader van 10 tot 80 procent moet in een halfuurtje gepiept zijn. De Kia PV5 biedt ook V2L, zoals we dat van Kia eigenlijk al wel gewend zijn.

Kia PV5

Kia PV5 Passenger

Deels extravagant

De Kia PV5 oogt van voren lekker extravagant met zijn Star Map-achtige dagrijverlichting. Opvallend is dat de werkelijke koplampen vrij laag in de neus zitten; wel zo fijn als je straks in het donker voor een PV5 rijdt in een lage auto, want dan heb je het licht niet volop in je achteruitkijkspiegel. Zo bijzonder als het neusje is, zo conventioneel oogt de achterkant van de PV5. Ook het dashboard ziet er eigenlijk helemaal niet heel uitgesproken uit. Daarop tref je in een 15-inch infotainmentscherm geïntegreerd overigens Android Automotive in plaats van het infotainment dat we uit de personenauto's gewend zijn.

Zoals gezegd zien we nu al vier verschillende versies. De Kia PV5 Passenger heeft een wat luxer uitgevoerd interieur en vijf tot acht zitplaatsen. De Crew heeft een tweede zitrij die naar wens helemaal naar voren kan worden geschoven om de laadruimte te maximaliseren als je de tweede zitrij niet per se nodig hebt. Handig! Ten slotte is er ook de WAV nog, waarbij een oprijplaat uit de zijkant komt om iemand in een rolstoel gemakkelijk naar binnen te kunnen rijden. Die heeft ook nog een zitrij voor overige passagiers. Er zitten ook camperversies van de Kia PV5 in het vat en er komt nog een chassis-cabineversie aan.

Kia PV5

Kia PV5 Passenger

Vanaf zo'n €30.000

De Kia PV5 gaat dit jaar in productie in een speciaal daarvoor opgetuigde fabriek in Zuid-Korea, waar straks ook de nog te onthullen grotere broers PV7 en PV9 van de band rollen. In het tweede halfjaar van dit jaar beleeft de Kia PV5 hier zijn marktintroductie. Kia meldt alvast dat het mikt op een vanafprijs van zo'n €30.000 exclusief belastingen voor de Cargo. De Passenger zal uiteraard duurder zijn.

Kia PV5
Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.