Kia PV5 Cargo: elektrische bedrijfswagen is relatief een koopje
Diverse varianten en uitvoeringen en tot 400 kilometer bereik
De PV5 is de eerste modulaire elektrische bedrijfswagen van Kia. Van de eerste varianten zijn nu de Nederlandse prijzen bekend. Wat blijkt: de Kia PV5 lijkt relatief gezien een koopje te zijn.
Elektrische bedrijfswagens zijn er al in diverse soorten in maten. Er zijn compacte elektrische bestellers zoals de Ford E-Transit Courier en de Citroën e-Berlingo en diens Stellantis-neefjes, er zijn middelgrote elektrische bussen zoals de Ford E-Transit Custom, Mercedes-Benz eVito en Volkswagen ID Buzz Cargo en e-Transporter en grote jongens zoals de elektrische Renault Master en Fiat e-Ducato. Tot op heden had Kia voor geen van deze modellen een alternatief, maar daarin komt nu verandering. Kia brengt een uitgebreide reeks PV-bedrijfswagens op de markt waarvan de PV5 de eerste is. Inmiddels zijn de eerste prijzen van de Kia PV5 bekend.
Allereerst voor wie het gemist heeft: de PV5 is een middelgrote elektrische bedrijfswagen waarmee Kia de elektrische Volkswagen e-Transporter, Ford E-Transit en Mercedes-Benz eVito het vuur na aan de schenen wil leggen. De Kia PV5 komt als bestelbus Cargo, als Chassis Cabine én als personenversie Passenger. Van de elektrische bestelbus PV5 Cargo zijn nu de prijzen bekend. Die zijn lang niet gek, met een vanafprijs van €32.370 (excl. btw).
Voor €32.370 staat de Kia PV5 Cargo L2H1 (lengtemaat 2, hoogtemaat 1) bij je voor de deur. Die is 4,7 meter lang, heeft een wielbasis van 3 meter en heeft een 2,26 meter diepe laadruimte. Het laadvolume bedraagt 4,4-5,2 kubieke meters. De vanafprijs van iets meer dan 32 mille geldt voor een als Essential uitgevoerde PV5 met 51,5-kWh accu en 121 pk sterke elektromotor. Die combinatie is goed voor een elektrisch bereik van 291 kilometer. Deze minst potente PV5 heeft een laadvermogen van 790 kilo, kan met 150 kW snelladen en bereikt in 16,3 tellen vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 135 km/h. De PV5 met deze aandrijflijn en accu is er ook als Plus, Elite en Elite Execuctive.
Als een actieradius van 291 kilometer je te min is, dan kun je voor €35.670 in de PV5 Cargo Essential met 71,2-kWh accu stappen. Die realiseert een rijbereik van 397 kilometer. Met zijn 163 pk krachtige elektromotor is deze variant bovendien sterker dan de versie met kleinere accu. Het maximum laadvermogen is met 690 kilo wel iets lager. In ruil daarvoor krijg je er een aanzienlijk rappere bus voor terug, want vanuit stilstand bereikt deze sterkere PV5 Cargo in 12,5 tellen de 100 km/h. Ook de PV5 Cargo met 71,2-kWh accu is er als Plus, Elite en Elite Executive. De duurste variant is die laatste en kost €39.570.
Prijspakker
De duurste Kia PV5 Cargo levert 163 pk, komt bijna 400 kilometer ver en is dan uitgevoerd als topuitvoering Elite Executive en kost net geen 40 mille. De Volkswagen e-Transporter in lengtemaat L1H1 kost minimaal €46.990 en is dan uitgevoerd als naamloze basisversie. Die heeft een 64-kWh accu, een 136 pk sterke elektromotor een een bereik van 330 kilometer. De goedkoopste e-Transporter is dus duurder, heeft een kleiner bereik en is in elk opzicht kaler dan de duurste PV5 Cargo. Wél is de e-Transporter ruimer (laadvolume: 5,8 kubieke meter). De Volkswagen ID Buzz Cargo (laadvolume 3,9 kubieke meter) is in zijn goedkoopste vorm goed voor een bereik van 330 kilometer, heeft 170 pk en kost €42.690. Ook het zustermodel van de Volkswagen e-Transporter - de Ford e-Transit Custom - is met zijn vanafprijs van €46.320 voor de voordeligste variant flink duurder dan de duurste PV5 Cargo.
Meer Kia PV5
De eerste exemplaren van de Kia PV5 komen in oktober naar Nederland. Later verschijnt er ook een kortere L1H1-variant, evenals een hogere L2H2. Van die hogere versie komt een Walk-through-uitvoering. Die heeft een wegklapbare passagiersstoel en geen middentunnel. Ideaal voor bezorgdiensten dus.
De PV5 Chassis Cabine - geschikt voor diverse soorten opbouwen - is altijd een L2h1-smaak en komt met dezelfde motoren en accu's als de PV5 Cargo. De eerste exemplaren komen in het eerste kwartaal van volgend jaar.
Personenversie Kia PV5 Passenger komt met diverse interieurconfiguraties op de markt en biedt plaats aan maximaal zeven personen. De PV5 Passenger heeft dezelfde motoren en accu's als de PV5 Cargo en deelt ook zijn uitvoeringen met die besteller. De variant met zeven zitplaatsen komt pas medio 2026.
Had je deze auto's al gezien?

Kia PV5 L2H1 Elite Executive 71.2 kWh | Navi | PDC | 360 Graden Camera | Clima | Adapt. Cruise | BSM | Midden Airbag | 16" | Stoelverwarming & ventilatie | V2L
- 2025
- 1 km

Kia PV5 L2H1 Elite 71.2 kWh | Navi | PDC | 360 Graden Camera | Clima | Adapt. Cruise | BSM | Midden Airbag | Stoelverwarming & ventilatie | V2L
- 2025
- 1 km

Kia PV5 L2H1 Essential 71.2 kWh | Navi | PDC | Camera | Clima | Adapt. Cruise
- 2025
- 0 km