Kia PV5 als personenauto: €10.000 goedkoper dan een ID.Buzz!

Even scherp als ruim

Kia PV5 Passenger
Kia PV5 PassengerKia PV5 PassengerKia PV5 PassengerKia PV5 PassengerKia PV5 PassengerKia PV5 PassengerKia PV5 Passenger

Arm Volkswagen. De ID.Buzz is na een recente prijsverlaging goedkoper dan ooit, maar de eveneens elektrische Kia PV5-personenbus blijkt alsnog een stuk voordeliger.

Een Volkswagen ID.Buzz rijd je tegenwoordig al voor €49.995 en hoewel dat nog steeds een smak geld is, krijg je daarvoor echt een enorme bak ruimte en praktisch gebruiksgemak. Zo’n instap-Buzz is een vijfzitter met 170 pk en een rijbereik van 330 kilometer. Bescheiden, maar op dat vlak pakt Volkswagen toch de winst. De basisversie van de PV5 Passenger, zoals Kia de personenautoversie van de nieuwe PV5 noemt, heeft maar 121 pk en een accu van 51,5 kWh. Daarmee sprint deze PV5 in 12,8 tellen van 0 naar 100 en blijft de actieradius steken op een uiterst bescheiden 288 kilometer, waarna je je PV5 wel weer met een redelijk vlotte 150 kW kunt opladen. De meest bescheiden Kia PV5 heet Essential en heeft gelukkig ook een relatief bescheiden prijs: hij staat al voor €39.995 voor je deur. Jawel: €10.000 minder dan de instap-Buzz!

Gelukkig zijn er meer opties voor de Kia PV5 Passenger, die qua maatvoering erg dicht bij de ‘korte’ versie van de ID.Buzz zit. Zo is de Kia er ook met een accu van 71,2 kWh en daarmee komt hij ineens 400 kilometer ver. Deze variant is met 163 pk en een acceleratie van 0 naar 100 in 10,7 seconden bovendien een stuk sneller en staat voor €42.895 voor je deur als ‘kale’ Essential. Een vergelijkbare Volkswagen zou de ID.Buzz Pro zijn, hoewel die auto met 461 kilometer rijbereik wel weer een stukje verder komt en met €53.990 vooral flink duurder is.

De Kia PV5 Passenger heeft als Essential al automatische climatecontrol, een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, twee handmatig bedienbare schuifdeuren, een 12,9-inch infotainmentscherm met navigatie en batterijverwarming. Wie meer luxe wil komt achtereenvolgens bij de Plus, de Elite en de Elite Executive uit. Stoelverwarming is standaard vanaf de Plus, elektrisch verstelbare stoelen vanaf de Elite en de Executive heeft elektrisch bedienbare schuifdeuren. Naar goed Kia-gebruik zijn er bijna geen losse opties beschikbaar, maar dat betekent ook dat je een goedkopere versie niet 'los' kunt aankleden met één of meer accessoires van een luxere uitvoering.

De volledige prijslijst vind je hieronder. Hier hoort voorlopig wel één kanttekening bij, want de Kia PV5 Passenger is voorlopig altijd een vijfzitter. Ook daarin lijkt hij op de Buzz, die het in zijn eerste jaren eveneens zonder derde zitrij moest doen. Medio 2026 zet Kia deze ‘fout’ recht en wordt de zevenzitter met drie zitrijen leverbaar.

Prijzen Kia PV5 Passenger

AccucapaciteitUitvoeringPrijs
51,5 kWhEssential€39.995
51,5 kWhPlus€40.995
71,2 kWhEssential€43.995
71,2 kWhPlus€44.995
71,2 kWhElite€47.745
71,2 kWhElite Executive€50.245

Belachelijk ruim is zo’n vijfzits PV5 overigens wel: achter de achterbank kun je al 1.320 liter kwijt, met de bank plat wordt dat zelfs 2.300 liter.

Kia PV5 Passenger

De Kia PV5 is vooralsnog altijd een vijfzitter.

De PV5 is de eerste van een nieuwe serie elektrische bestelwagens van Kia, waarmee het de Europese bedrijfswagenmarkt te lijf gaat. Prijzen van de bestelversie werden al eerder bekend en ook in dat deel van de markt zet Kia de nieuwkomer scherp neer. De PV5 staat op een elektrisch skateboard-platform met de naam E-GMP.S. Anders dan veel andere elektrische Kia's heeft hij voorwielaandrijving.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.