Jaguar XJ aan de après-ski

Jaguar XJ (foto: Brian Hollander)
Ook testrijders hebben wel eens een verzetje nodig. Na flink wat uren zwoegen namen deze Jaguar-medewerkers hun nieuwe XJ namelijk gewoon mee naar het Oostenrijkse skioord Sölden om even lekker bij te komen.
AutoWeek-lezer Brian Hollander aarzelde dan ook niet toen hij tijdens zijn wintersportvakantie de nogal apart gecamoufleerde XJ zag passeren. Op de vier foto's is nog weinig te zien van het definitieve lijnenspel, maar Jaguar-medewerkers hebben ons begin dit jaar verzekerd dat dit een resolute breuk met het heden is. Dus geen evolutie van de klassieke Jaguar XJ, maar juist een zeer modern design. Net als de XF wordt de XJ een vierdeurscoupé.
Door alle nieuwe motoren onder de kap van de XF is het niet moeilijk om te raden hoe het palet er voor de XJ uit komt te zien. Bij zo'n statige Jaguar hoort natuurlijk een V8 en het merk bedient de klant met een exemplaar met een inhoud van 5,0 liter. Deze levert minimaal 385 pk, maar in de XJR levert het blok dankzij toevoeging van supercharger 510 pk. Dieselen kan ook, met de nieuwe 3,0-liter zescilinder. Deze levert 240 pk of –als het om de S-variant gaat- 275 pk. Als het allemaal niet zo modern hoeft, biedt Jaguar ook nog de oude vertrouwde 3,0-liter V6 aan, goed voor 238 pk.
De grote troef van de Jaguar XJ blijft z'n lage gewicht. Door de aluminium constructie ligt het gewicht tussen de 1600 en 1700 kilogram. Een meer dan uitstekende waarde voor zo'n grote auto. We verwachten op de IAA in Frankfurt (september) het eerste levensteken van de XJ. Hetzij een concept-car (C-XJ), hetzij de productieversie. In 2010 verschijnt de auto in onze showrooms.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.