Jaguar ontketent F-Type Coupé
De F-Type Cabrio is zelf al een auto die behoorlijk prettig op het netvlies ligt, maar z'n broertje met vast dak boven z'n hoofd doet er vrolijk nog een schepje bovenop. De Coupé is een gedrongen model geworden en Jaguar lijkt z'n sportieve looks te willen benadrukken door hem van een extra sterke krachtbron te voorzien.
Waar de sterkste F-Type Cabrio het namelijk moet doen met een 495 pk sterke 5,0-liter Supercharged V8, krijgt de Coupé in z'n meest gespierde outfit een 550 pk sterk exemplaar aangemeten. Deze uitvoering is Type R gedoopt, en sprint in 4,2 seconden naar de 100 km/h. Bij 300 km/h is het uit met de pret, en dat lijkt ons hard zat. Schakelen gaat, net als bij alle andere F-Types, middels een achttraps Quickshift-transmissie. Handmatig schakelen kan ook, maar dan ben je aangewezen op de schakelflippers achter het stuur.
De ingenieurs hebben hun best gedaan om de F-Type af te stemmen op z'n extra hoeveelheid pk's. Zo heeft Jaguar een elektronisch aangestuurd differentieel (EAD) en een Torque Vectoring-(bij)remsysteem aangebracht op de R. Een sportonderstel is aanwezig om de Jag nóg rapper de hoek om te laten gaan.
Z'n broertjes
Naast de F-Type R heeft Jaguar de S Coupé en de 'reguliere' Coupé in de startblokken staan. Beide worden aangedreven door de geblazen 3.0 V6, die er net als in de Cabrio 340 en 380 pk (S Coupé) uit perst. De S Coupé lanceert zichzelf in 4,9 seconden naar de 100 km/h en rent door tot 275 km/h. De minst potente versie heeft 5,3 seconden nodig voor het welbekende sprintje. Bij 260 km/h houdt deze het voor gezien.
Zowel de R als S Coupé kunnen optioneel worden uitgerust met het Carbon Ceramic Matrix-remsysteem, dat de F-Type de beschikking geeft over keramische remschijven met een diameter van 398 mm voor en 380 mm achter. Om de stijfheid zo hoog mogelijk te maken, zijn de flanken van de Coupé vervaardigd uit één stuk aluminium. Het dakpaneel is naar wens te bestellen in aluminium of glas.
Waar de F-Type Cabrio nauwelijks ruimte onder het kofferdeksel heeft, is het met z'n dichte broertje mogelijk om 407 liter aan materiaal mee te nemen. Jaguar meldt trots dat dit 'ruim voldoende voor twee golftassen' is. Optioneel is een elektrisch bedienbare achterklep leverbaar.
In het voorjaar staat de Coupé bij de Nederlandse dealers. Hoeveel-ie gaat kosten, is nog niet bekend.