ItalDesign presenteert Alfa Brera

Alfa Romeo Brera
Vader en zoon Giugiaro presenteren op de tentoonstelling in Genève hun nieuwste ontwerpstudie, een de Alfa Romeo Brera.

Vader en zoon Giugiaro presenteren op de tentoonstelling in Genève hun nieuwste ontwerpstudie, de Alfa Romeo Brera. Het is een Grand Turismo met achterwielaandrijving en een 400 pk sterke V8-motor die is gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak.

Tekst Henny Hemmes

ItalDesign, de design studio van de Giugiaros heeft weer een fraai ontwerp op de wielen gezet. Het is een prototype van een 2+2 (met plaats voor kinderen achterin), waarvoor de harten van Alfisten beslist sneller zullen gaan slaan.
Giugiaro heeft van Alfa Romeo de vrije hand gekregen met betrekking tot de styling, maar de techniek komt van Fiat Auto.
Zo staat de motor achter de vooras en zijn transmissie en differentieel achterin gebouwd, net als in de nieuwe Maserati Coupé en Spyder.
Onder de slanke motorkap van deze achterwielaangedreven Alfa-studie staat een ruim 400 pk sterkeV8 die niet net zoals de Maserati een inhoud van 4244 cc heeft, maar 10 cc meer. Wel is de blokhoek met 90 graden hetzelfde en ook wordt de sequentiele Cambiocorsa zesbak gebruikt.
Dat een dergelijke Alfa in productie zou kunnen gaan is geen toekomstdroom, want vorig jaar vertelde Roberto Testore, de toenmalige Algemeen Directeur van Fiat Auto S.p.A., ons in een interview dat er in het kader van de samenwerking tussen General Motors en Fiat Auto een V8-motor voor Alfa op stapel staat voor 2005/2006. Dat zou dus betekenen, dat we deze ontwerpstudie van ItalDesign serieus moeten nemen.
Giugiaro's studie heeft een lengte van 4,39 m, is 1,89 m breed en 1,29 m hoog. De auto heeft portieren die vertikaal open gaan.
Wij vinden hem in ieder geval super en zouden tegen Alfa Romeo willen zeggen: ga maar snel bouwen!