'Invoering kilometerheffing gaat mislukken'

Kilometerheffing (Afbeelding: ANP)
De invoering van de kilometerheffing gaat mislukken. Het systeem is te complex en daar is te weinig draagvlak voor. Dat stellen diverse oud-ministers in een interview met het Nederlands Dagblad.
Alle oud-bewindslieden hebben zelf geprobeerd het rekeningrijden in te voeren, maar tevergeefs. Ze vrezen dat ook minister Eurlings zijn doelen niet bereikt, enerzijds door een gebrek aan politieke steun en anderzijds door acties van de autobranche.
Minister Eurlings wil de kilometerheffing vanaf 2011 geleidelijk invoeren. Eerst gaan de vrachtwagenchauffeurs voor de bijl, vanaf 2012 krijgen ook de automobilisten geleidelijk een kastje in de auto dat diverse aspecten van de rit registreert. De kosten zijn afhankelijk van tijd, plaats en milieukenmerken. De bpm en de wegenbelasting vervallen.
"Vooral die milieu-eisen zijn veel te ingewikkeld, daar komen ze nooit uit," aldus oud-minister Tineke Netelenbos. Ook Hanja Maij-Weggen vindt dit onverstandig. Volgens Neelie-Kroes "is het draagvlak er niet echt".
In het voorjaar komt het er voor minister Eurlings pas echt op aan. Dan gaat de Tweede Kamer zich buigen over zijn Wet kilometerprijs. Als de Kamer deze wet aanneemt, heeft Eurlings definitief groen licht voor het invoeren van het rekeningrijden.

Lezersreacties (81)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.