Indrukwekkend: Audi A8 6.0 W12

Audi A8
Audi behoort nu tot het selecte gezelschap automerken dan een 12-cilinder krachtbron kan aanbieden. De Audi A8 wordt direct na de zomer leverbaar met een 6-liter W12 voor f 336.000.

Audi behoort nu tot het selecte gezelschap automerken dan een 12-cilinder krachtbron kan aanbieden. De Audi A8 kan direct na de zomer met een 6-liter W12 geleverd worden voor f 336.000.

De twaalfcilinder is met een lengte van 513 millimeter bijzonder kort van bouw. De aluminium motor heeft bij stationair toerental al 450 Nm koppel ter beschikking! Vanaf 1.800 tpm wordt de 500-grens bereikt en tussen 3.500 en 4.750 tpm is het continu 550 Nm. Het max. vermogen bedraagt 420pk, bijna 100 pk meer dan de BMW V12 en nog altijd dik 50 meer dan Mercedes in Das Haus heeft. Al deze kracht wordt natuurlijk op de weg gebracht over vier wielen.
De prestaties zijn voor zo'n kolos indrukwekkend. Van 0-100 in 5,8 seconden, van 0-200 in 20 s en van stilstand tot de afgeregelde top van 250 km/h in slechts 38 seconden!
De uitrusting is zeer uitgebreid met o.a. navigatiesysteem, TV, Bose-soundsystem, cd-wisselaar, leer, alcantara bekleding van hoedenplank, raamstijlen en zonnekleppen, Xenon verlichting voor dim- en grootlicht, ook op de achterbank verwarmde kussens en elektrisch verstelbare hoofd- en lendensteunen. Voor directieleden die zich even willen ontspannen is er een leuke optie: RSE - Rear Seat Entertainment. In de voorste hoofdsteunen zijn LCD-monitoren ingebouwd aangevuld met een DVD/CD-speler in de achterbank. Er kunnen bijvoorbeeld videocamera of computerspelletjes op aangesloten worden. Twee hoofdtelefoons en gescheiden bediening maken het mogelijk om elke RSE-eenheid tegelijkertijd voor een andere toepassing te gebruiken.

Audi denkt 500 van deze W12's per jaar te gaan verkopen en dat zijn zowel de normale A8 6.0 als de verlengde A8 L 6.0. Duitsland krijgt er 3 à 400 en Nederland krijgt er 10. Met een prijs van f 336.000 is 'ie een ton duurder dan de A8 L 4.2 Quattro. De pas later beschikbare korte versie gaat net geen drie ton kosten.

Een volledige rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 17 (18-25 april 2001).

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.