In het wild: Talbot Samba Cabriolet (1983)
Uitverkoren Peugeot- en Citroënbroer
Op dit digitale ereschavot klommen eerder al de Citroën LN, LNA en de Peugeot 104. Compacte Franse inzendingen waaraan medio jaren zeventig het levenslicht geschonken werd. Zowel de compacte Citroën als de Peugeot zijn auto's die, hoewel sporadisch, op het Nederlandse wegennet opduiken. Je zou bijna vergeten dat het tweetal ook een Talbot-broer had: de Samba. Waar de Peugeot 104 al in 1972 werd gelanceerd en de Citroën LN twee jaar later ten tonele verscheen (vanaf 1978 als LNA), kreeg Talbot zijn variant pas in 1981 in zijn portfolio. Het wachten werd gecompenseerd. Waar de Peugeot 104 de enige van het drietal was dat ook als vierdeurs 'sedan' te krijgen was, was de Talbot Samba als enige ook als deze Cabriolet te krijgen,
Het exemplaar op de foto's stamt uit 1983 en is nieuw in Nederland geleverd. Waar de Citroën het als LN met een 602 cc grote tweecilinder en als LNA met een 650 cc grote variant daarvan en later een 1,1-liter grote viercilinder moest doen, was de Talbot Samba net als de Peugeot 104 door de jaren heen met 1,0-, 1,1-, 1,2- en 1,4-liter grote viercilinders te krijgen. Deze rode Samba Cabriolet heeft het krachtigste blok in het vooronder: de 80 pk sterke 1.4. Opvallend gegeven: deze Talbot had in tegenstelling tot de andere modellen van het merk niets te maken met producten van Chrysler. Tevens was het de laatste Talbot die op de markt werd gebracht alvorens het merk in 1986 ten onder ging.
De Samba verscheen later dan zijn Peugeot- en Citroën-broers vanwege de Sunbeam, een compact model dat door Chrysler Europe in het Engelse Linwood werd gebouwd. Nadat de in 1976 opgerichte PSA Groep de activiteiten van Chrysler Europe in 1979 overnam, werd besloten de poorten van deze productiefaciliteit te sluiten. De reeds bestaande LN/LNA en 104 werd gekozen voor de nieuwe compacte auto van Talbot, deze Samba. Hoewel de Samba sterk lijkt op zijn broers, komen alleen de achterzijde en de motorkap overeen met die van deze tweeling.
Deze Samba Cabriolet is overigens aardig zeldzaam. De dakloze Fransman werd door Pininfarina gebouwd en in totaal zijn 13.062 stuks in elkaar gezet. De 1.4 die in dit exemplaar ligt, was ook het enige blok dat in de Cabriolet te krijgen was.