In het wild: Reliant Scimitar GTC
Uiterst zeldzame cabrioversie, mét hardtop!
Veel Britser dan een Reliant Scimitar wordt een auto niet snel. De 'normale' versie is met z'n Shooting Brake-koets een opvallende verschijning, maar de GTC die AutoWeek-lezer Oskar de Jonge tegenkwam is een echte rariteit.
Wat is het: De cabrioletversie van de Relicant Scimitar GTE, de eerdergenoemde Shooting Brake. Net als die auto is de GTC een vierzitter, en de 2,8-liter grote motor uit de dichte versie zorgt ook hier voor de aandrijving. Qua uiterlijk verschillen de twee wel fors, al is het maar omdat de cabio een echte 'kont' met een traditioneel kofferdeksel heeft. Met gesloten dak valt het niet op, maar écht open wordt de GTC nooit. Net als een Triumph Stag heeft de auto een T-top-achtige rolbeugel, waarbij een 'brug' tussen de voorruit en die beugel voor de nodige stevigheid moet zorgen (foto 3). Ook de raamstijlen op de portieren blijven op hun plaats. Dit exemplaar beschikt over een hardtop, in de zomer maakt die ongetwijfeld plaats voor een stoffen kap.
Hoe bijzonder is hij: Niet meer dan 442 open Scimitars verlieten de fabriek. Dit op Schiphol geparkeerde exemplaar ziet eruit alsof hij dagelijks wordt gebruikt, en dat is gezien het lage productieaantal even bewonderens- als noemenswaardig.
Waardering: Bakken met karakter en ongetwijfeld evenzoveel technische 'uitdagingen': degene die dit apparaat door weer en wind stuurt is onze held.