In het wild: Moskvitch 2140 (1977)
Unieke Rus met Nederlandse ervaring
Zo nu en dan komen in deze rubriek merken voorbij die heden ten dage niet meer in leven zijn. Het Russische Moskvitch valt in die categorie, en is direct een voor Nederland zeer onbekende naam. We heten welkom: de 2140.
Wat is het? Een Moskvitch 2140 uit 1977. Moskvitch was een merk van het in Rusland gevestigde AZLK, zie het als het AvtoVaz van Lada. Tussen 1976 en 1988 werd deze modellenlijn - bestaande uit een reguliere sedan en een twee- en vierdeurs stationwagen - in elkaar geschroefd. Dit rode exemplaar zag in 1977 het levenslicht en verscheen in 2012 voor het eerst op Nederlandse bodem. Onder de kap een 1,5-liter viercilinder met 75 pk en 115 Nm trekkracht. De topsnelheid lag op 145 km/h en wie 17,5 seconden de tijd had, werd getrakteerd op een snelheid van 100 km/h.
Helemaal vreemd is Moskvitch in ons land weer niet. De 2140 werd vanaf begin jaren 80 geëxporteerd en als 1500 ook in 'het Westen' verkocht. Erg succesvol was de Rus niet, en de in Groningen gevestigde importeur staakte eind jaren tachtig de import. De opvolger, de 2141 (Aleko) hebben we niet meer in ons land gezien.
Hoe bijzonder is-ie? In Nederland zijn slechts 12 Moskvitchen te vinden en van de 2140-reeks staat er slechts één in ons land geregistreerd. We durven het dan ook aan om het een unieke verschijning te noemen.
Hoe staat-ie erbij? Om door een ringetje te halen. De logootjes zijn wat verweerd, maar dat kunnen we hem niet aanrekenen. Wat een plaatje.
Wat is-ie waard? De hoofdprijs zal een Moskvitch wellicht niet opbrengen, maar gezien z'n zeldzaamheid én z'n bijzonder frisse staat is er vast iemand bereid om er diep voor in de buidel te tasten.
Waardering: Vrijwel niets kan 'curiosa in autoland' beter omschrijven dan deze bijzondere Rus. Ondergetekende vindt elke vierkante centimeter in ieder geval fantastisch.