In het Wild: Ford Scorpio (1998)
Ford onder ander gesternte
Er zijn van die auto's die hun zeldzaamheid danken aan het feit dat ze het lang vol weten te houden. Deze Ford Scorpio 'dankt' het daar echter niet aan. Deze pas negentien jaar oude Scorpio was al zeldzaam toen hij naar de eerste eigenaar ging. Dat het uiterlijk van de Scorpio de handen niet bepaald op elkaar wist te krijgen, droeg daar een steentje aan bij. Dankzij Jos Gunsing kunnen we een blik werpen op deze 2.3 Business Edition, die drie jaar geleden naar zijn huidige eigenaar ging. De aanwezigheid van de - minstens zo bijzondere - Lincoln Continental Mark VIII op de oprit wijst erop dat we hier mogelijk met een liefhebber van bijzondere Amerikanen te maken hebben.
Als opvolger van de Ford Granada verscheen in 1985 de met Sierra-lijnen overgoten eerste Scorpio, die het aanzienlijk beter deed dan de jaren-90-creatie die we hier voor ons hebben. Het afzwaaien van de tweede Scorpio in 1998 betekende het einde van Fords aanwezigheid in het Europese E-segment. Daarbij speelde ook het verkrijgen van Volvo een belangrijke rol bij het uit die markt terugtrekken van Ford, want met Volvo wist Ford de premiumconcurrentie beter te lijf te gaan dan met zijn eigen Scorpio.
Hier in Nederland viel een aantal belangrijke personen weliswaar als een blok voor de grote Ford, want onder anderen koningin Beatrix en Wim Kok (destijds minister-president) lieten zich erin vervoeren. Deze zilvergrijze Scorpio heeft ongetwijfeld minder bekende inzittenden, maar zij rijden in elk geval in een interessant stukje autogeschiedenis rond.