In heel New York rijden nog maar twee échte ‘Yellow Cabs’ rond
De dagen van de Ford Crown Victoria zijn geteld
Treurig nieuws uit New York City: in heel die immense stad rijden nog maar twee Fords Crown Victoria als taxi rond. Het einde van een tijdperk is daarmee eigenlijk allang een feit, want de ‘Crown Vic’ is als ‘Yellow Cab’ een waar icoon.
Denk ‘New York’ en je denkt waarschijnlijk meteen aan grote, gele sedans die met bosjes tegelijk door de straten rollen. Bij zaken als Ikea en Xenos kun je tot op de dag van vandaag posters vinden waar dit tafereel levensgroot op staat afgebeeld en elke film die zich ooit in New York heeft afgespeeld, bevat toch minstens één scène met zo’n iconische gele taxi.
Wie vaak écht in New York komt, weet dat de ‘Yellow Cab’ al heel lang niet meer per definitie zo’n sedan is. In 2011 werd de autowereld al opgeschrikt door de keuze voor uitgerekend de Nissan NV200, een klein busje, als ‘vehicle of choice’ voor New Yorkse taxibedrijven. Die soep werd uiteindelijk niet zo heet gegeten en wie nu een hand opsteekt in Manhattan, loopt een grote kans om op de achterbank van een hybride Toyota te eindigen. Nog altijd geel, dat wel, maar géén Crown Victoria.
En dat is, hoewel verklaarbaar, toch jammer. De Ford Crown Victoria is zo mogelijk namelijk nog Amerikaanser dan een Mustang en deed gedurende vele decennia niet alleen dienst als taxi, maar ook als politieauto en natuurlijk als civiel vervoermiddel. Ook in technisch opzicht is zo’n ‘Crown Vic’ enorm traditioneel, met een ladderchassis als basis, vering en demping met de stevigheid van halfvolle yoghurt en een luie, maar koppelrijke V8 in de enorme neus.
De laatste generatie van de Crown Victoria was van 1998 tot 2011 vrijwel ongewijzigd in productie en leek in veel opzichten veel op zijn voorganger, die vanaf 1991 dezelfde belangrijke maatschappelijke rollen vervulde. Die rol was zo groot dat Ford zelfs speciale versies ontwikkelde en bouwde voor de politie- en taximarkt. De versies voor taxi-doeleinden waren in de laatste jaren aanzienlijk langer dan reguliere Crown Victoria’s, zodat achterpassagiers er flink wat beenruimte bij kregen.
Nog maar twee
Nu, in november 2023, rijden er volgens een recent artikel in The New York Times nog slechts twee Fords Crown Victoria als taxi rond in New York. Op het totaal van zo’n miljoenenstad is dat natuurlijk ongelooflijk weinig, maar eigenlijk is het vooral bijzonder dat ze er überhaupt nog zijn. Het laatste exemplaar liep immers twaalf jaar geleden van de band en dat is zelfs voor zo’n stevige, ogenschijnlijk onverwoestbare tank wel een hele lange periode om als taxi dienst te doen. Bovendien mag het simpelweg niet, want er blijkt een regel te zijn die stelt dat taxi’s maar zeven jaar als zodanig rond mogen rijden. De twee nog bestaande taxi’s zouden allebei gebruik hebben gemaakt van een uitzondering tijdens de corona-pandemie, die het vanwege de pandemie mogelijk maakte om het leven van de taxi’s wat te rekken. Evengoed zijn beide auto’s nu riant over de houdbaarheidsdatum heen en wacht beide chauffeurs, waarmee de krant ook sprak, een formele tik op de vingers. De één hoopt de aanschaf van een nieuwe taxi te mogen uitstellen totdat hij daar voldoende budget voor heeft, de ander hoopt met de Crown Victoria naar zijn aanstaande pensioen te kunnen rijden.
550.000 mijl
De auto’s in kwestie, overigens niet de exemplaren op bovenstaande foto’s, komen uit respectievelijk 2011 en 2013. Die laatste kwam dus bijzonder laat op kenteken, want zoals gezegd zijn er na 2011 geen Crown Vics meer geproduceerd. Het zal geen verrassing zijn deze auto’s in twaalf en tien jaar tijd flink wat mijlen hebben afgelegd: de één staat nu op 491.000 mijl, de andere zelfs op 550.000. Jawel: omgerekend 790.000 km en 885.000 kilometer, waarvan een heel groot deel in de stad. Wij nemen er onze hoed voor af en worden toch een klein beetje verdrietig bij de gedachte dat ook deze laatste échte ‘Yellow Cabs’ heel spoedig van de weg zullen worden gehaald.