In EV-land Noorwegen maakt niemand zich druk over levensduur accu, is dat terecht?
BOVAG zegt ja, Aviloo nee
De klant wil geen elektrische occasion. Terwijl de branche juist nu van de daken schreeuwt dat een tweedehands EV een prima en betrouwbare aankoop is. Heeft er iemand gelijk? De Bovag maakte een studiereis naar EV-land Noorwegen en maakt zich zorgen over de levensduur van accu's, maar een accudegradatiespecialist zegt iets anders.
Brancheorganisatie Bovag luidt de noodklok: de overheid moet de subsidie op gebruikte EV’s nieuw leven inblazen. De overheid moet bovendien duidelijk zijn over de toekomst op dit gebied en dat van de motorrijtuigenbelasting. Want de verduurzaming van het wagenpark stokt, aldus de bond van garagehouders. Het sentiment is op dit moment zo negatief dat elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt blijven staan en noodgedwongen worden geëxporteerd.
Volgens de Bovag is het aanbod van elektrische auto’s inmiddels prima en remt juist het huidige overheidsbeleid de vergroening van het Nederlandse wagenpark af. “EV’s zijn kwalitatief zo goed geworden dat je ze met een gerust hart kunt kopen. Of het nu Europese, Koreaanse of Chinese auto’s zijn. Een actieradius van 500 kilometer is normaal. Twijfel over de levensduur van de batterij is er niet meer. Wij komen tot de conclusie dat de batterij de auto gaat overleven.” Die wijsheid heeft de Bovag opgedaan tijdens een studiereis naar EV-land bij uitstek Noorwegen. “Daar maakt niemand zich nog druk over de levensduur van de batterij. Het is simpelweg geen issue daar”, aldus een woordvoerder.