In EV-land Noorwegen maakt niemand zich druk over levensduur accu, is dat terecht?

BOVAG zegt ja, Aviloo nee

Noorwegen EV's Tesla Fisker

De klant wil geen elektrische occasion. Terwijl de branche juist nu van de daken schreeuwt dat een tweedehands EV een prima en betrouwbare aankoop is. Heeft er iemand gelijk? De Bovag maakte een studiereis naar EV-land Noorwegen en maakt zich zorgen over de levensduur van accu's, maar een accudegradatiespecialist zegt iets anders.

Brancheorganisatie Bovag luidt de noodklok: de overheid moet de subsidie op gebruikte EV’s nieuw leven inblazen. De overheid moet bovendien duidelijk zijn over de toekomst op dit gebied en dat van de motorrijtuigenbelasting. Want de verduurzaming van het wagenpark stokt, aldus de bond van garagehouders. Het sentiment is op dit moment zo negatief dat elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt blijven staan en noodgedwongen worden geëxporteerd.

Volgens de Bovag is het aanbod van elektrische auto’s inmiddels prima en remt juist het huidige overheidsbeleid de vergroening van het Nederlandse wagenpark af. “EV’s zijn kwalitatief zo goed geworden dat je ze met een gerust hart kunt kopen. Of het nu Europese, Koreaanse of Chinese auto’s zijn. Een actieradius van 500 kilometer is normaal. Twijfel over de levensduur van de batterij is er niet meer. Wij komen tot de conclusie dat de batterij de auto gaat overleven.” Die wijsheid heeft de Bovag opgedaan tijdens een studiereis naar EV-land bij uitstek Noorwegen. “Daar maakt niemand zich nog druk over de levensduur van de batterij. Het is simpelweg geen issue daar”, aldus een woordvoerder.

Na duizend keer opladen en helemaal leegrijden is het op

Aviloo, die ons helpt met diagnoseapparatuur om accudegradatie van EV’s met ervaring te meten, kijkt daar iets genuanceerder naar. “Accu’s gaan best lang mee, dat is zeker bewezen”, reageert Marcel van Renselaar van Aviloo. “Er zijn twee aspecten van belang bij de teloorgang van een accupakket. Een accu kan maar een bepaalde hoeveelheid laadcycli aan, dan is het op. Ga bij lithium-ion uit van ruim 1.000 keer helemaal opladen en helemaal leegrijden. Als je dan 350 km op een volle accu kunt afleggen, betekent dat zomaar 350.000 km in totaal. Hoeveel mensen rijden dat met hun auto? Bij een PHEV speelt dit probleem al heel veel eerder, met een rijbereik van 40 kilometer is de accu versleten bij 40.000 km. Hier overleeft de accu de auto zeker niet.”

Ook leeftijd batterij speelt een rol

Daarnaast speelt de leeftijd van de batterij een rol. “De accu veroudert net als de banden met het verstrijken van de jaren, dat noemen we kalenderveroudering. In het algemeen is bekend dat lithium-ion accu’s zo’n 12 tot 15 jaar meegaan. We hebben nog niet zo lang ervaring met een groot volume aan elektrische auto’s, ook niet in Noorwegen. Dus het is nog niet helder hoe nadelig de gevolgen van kalenderveroudering precies zijn.”

Houd je aan 20-80 regel

Verder is het laadgedrag van grote invloed op de levensduur van de batterij. “De meeste mensen hebben weleens gehoord van de 20-80 regel, waarbij je de accu oplaadt tot 80 procent. Wat heel veel mensen niet weten is dat het onfatsoenlijke laadpaalkleven waarbij je de batterij tot 100 procent oplaadt, nóg slechter is voor de accu”, aldus Marcel van Renselaar.

Lezersreacties (269)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.