In detail: de nieuwe Citroën Jumper
Om met het belangrijkste nieuws te beginnen: Citroën heeft de vanafprijs vastgesteld op € 18.995 voor de Jumper L1H1 met 110 pk en een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 2,8 ton. Dat is € 200 meer dan wat het huidige basismodel kost. Een bescheiden meerprijs wanneer je ziet wat de opvolger daarvoor meer te bieden heeft. De vraag is alleen: is de Jumper nu nieuw of vernieuwd? Citroën Nederland hielp bij het formuleren van een antwoord. Het was er als de kippen bij om de pers (nota bene tijdens een dealer-bijeenkomst) mee te nemen langs de belangrijkste details van hun grootste bestelauto. De rondgang leerde dat 'nieuw' te veel eer is, ook al maken de vele kleine verbeteringen samen één grote.
Nieuw: L1H2
De belangrijkste aanpassing betreft overigens niet de auto zelf, maar het leveringsgamma dat 'op veler verzoek' is uitgebreid met een L1H2-variant. Oftewel een korte uitvoering met stahoogte. Daarnaast gaat de Jumper voor het eerst af fabriek over de rijbewijsgrens van 3,5 ton GVW. Het nieuwe maximum wordt 4,0 ton, overigens nog steeds met uitsluitend voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving, puur gericht op meer terreinvaardigheid, is leverbaar na ombouw van de Jumper door de Franse specialist Dangel.
De centrale boodschap over de auto zelf is die van toegenomen kwaliteit dankzij de versteviging van de carrosserie als geheel en die van de laadruimte in het bijzonder. Er is flink ingezet op meer torsiestijfheid en meer isolatie, wat tot meer (geluids-)comfort moet leiden. Ondanks alles bleven laadvermogen en -volume gelijk.
Nog geen Euro 6
De 2,2-liter HDi-motoren (met 110 pk/250 Nm, 130 pk/320 Nm of 150 pk/350 Nm) kregen een nieuw inlaatspruitstuk, een nieuwe oliepomp en turbo, wat maximaal 19 g/km minder CO2-uitstoot oplevert. Dit geldt eveneens voor de motoren van de Peugeot Boxer, maar niet voor die van de Fiat Ducato. Dit komt doordat de Italianen weer hun eigen 2,2-liter Multi-Jet-motoren toepassen. De 3,0-liter HDI (177 pk/400 Nm) is een motor van Iveco, die als enige over het gehele gamma wordt toegepast. Een automaat is niet leverbaar bij de PSA-modellen, wel bij de Fiat. Ondernemers die een Euro 6-versie wensen, krijgen voorlopig 'non' te horen. Een geheel nieuwe motorengeneratie mét Euro 6-specificatie staat voor 2015 op de agenda.
Andere nieuwigheden vinden we in het interieur, waar een verstelbaar schrijftafeltje is gecreëerd. Dat dit niet meteen een houder is voor een tabletcomputer, is jammer. Welkom is de Connecting Box voor communicatie met de mobiele telefoon, alsmede het 5-inch touchscreen dat onder meer beelden kan tonen van de (optionele) camera die zich boven beide achterdeuren bevindt. Als zo'n deur wordt geopend, geeft de camera direct een registratie weer van de gebeurtenissen achter de auto. Het is dan aan de chauffeur om actie te ondernemen. Het opnieuw sluiten van de deuren bijvoorbeeld.