AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
In detail: Daihatsu Materia
Daihatsu is in rap tempo het modellenprogramma aan het vernieuwen. In januari staat de – voor Daihatsu-begrippen – grote Materia klaar.
Daihatsu is in rap tempo het modellenprogramma aan het vernieuwen. In januari staat de – voor Daihatsu-begrippen – grote Materia klaar.
De Daihatsu Materia wordt in Amerika en Japan al een tijdje aan de man gebracht. Daar heet het hoekige model respectievelijk Scion xB en Toyota bB. Door de korte overhangen en de plaatsing van de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie, krijgt de auto volgens Daihatsu een solide en dynamisch stabiele uitstraling. De Daihatsu Materia is 3,80 meter lang, 1,69 meter breed en 1,64 meter hoog. De wielbasis is 2,54 meter.
Net als veel andere producten uit de Daihatsu-stal is de nieuweling voorzien van de viercilinder 1,5-liter motor met 105 pk en een maximaal koppel van 132 Nm. Die is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertraps automaat. De Materia legt 1.035 kilo op de schaal, de versie met automaat is vijftien kilo zwaarder. Het gemiddeld verbruik bedraagt 7,2 liter op 100 kilometer.
Officieel ziet Daihatsu de Materia niet als opvolger van de YRV. Dat model verdwijnt echter wel binnenkort uit de prijslijsten. Op het moment worden de laatste exemplaren verkocht. In januari komt de Materia naar ons land. Als richtprijs wordt 16.000 euro genoemd.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Deze hybride met handbak en nog twee gekke Japanners koop je voor €7.000
Nieuws
Daihatsu Materia in het kwadraat van Inden Design
Vergelijkende test
Citroën C3 Picasso - Daihatsu Materia - Nissan Cube
Autotest
Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2008)
Vergelijkende test