In detail: Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide
Aston Martin Rapide ConceptAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin RapideAston Martin Rapide
Aston Matin, heeft na eerder summiere informatie, alle details vrijgegeven over de Rapide concept car. Het is een studie naar een vierdeurs model dat best eens het productiestadium kan gaan halen.
Aston Matin, heeft na eerder summiere informatie, alle details vrijgegeven over de Rapide concept car. Het is een studie naar een vierdeurs model dat best eens het productiestadium kan gaan halen.
Aston Martin laat op de autoshow in Detroit deze vierdeurs Rapide zien. Officieel is het nog concept car, maar het ligt voor de hand dat Aston Martin in 2008 of 2009 een productieversie klaar heeft. Dan komt Porsche namelijk met de vierdeurs Panamera, en de Britten zullen zich door deze auto de kaas niet van het brood willen laten eten.
De Aston Martin Rapide maakt gebruik van hetzelfde platform als de DB9 en de Vantage. Deze VH-bodem kan zowel horizontaal als verticaal gemakkelijk worden verlengd of ingekort, wat een groot aantal mogelijkheden met zich meebrengt.
De Rapide is ontworpen door Aston Martins eigen ontwerpdienst, geleid door Marek Reichman. "We wilden de mooiste vierdeurs auto ter wereld maken," zegt hij. "Maar we wilden het gebruiksgemak niet ondergeschikt maken aan de vorm. Als er ruimte is, moet die wel gemakkelijk toegankelijk zijn, anders ben je niet eerlijk." Eén van de gevolgen daarvan is dat de opening van het achterportier ver onder de C-stijl doorloopt, om de instap te vergemakkelijken. De eerste ontwerpen van de Rapide dateren van de zomer van 2005.
480 pk
De Rapide is dertig centimeter langer dan een DB9 en maar 140 kilo zwaarder. Om de prestaties van beide modellen op een gelijk niveau te krijgen, heeft V12 er in de Rapide dertig pk bijgekregen, zodat het totaal op 480 komt. De Rapide is ook wat hoger dan een DB9, wat tot gevolg heeft dat de inzittenden in het studiemodel vier centimeter verder van het asfalt zijn verwijderd dan in de DB9. De Rapide is de eerste auto van Aston Martin die is uitgerust met keramische remschijven.
Het dak van de Rapide is van polycarbonaat. Het is voor het eerst dat Aston Martin van deze lichtgewicht kunststof gebruikmaakt. "Zo kunnen de passagiers meer zien dan alleen het uitzicht dat de bestuurder heeft", aldus Aston Martin. Mochten de achterpassagiers zich tóch vervelen, dan kunnen ze altijd nog een dvd'tje kijken – of hun audiosysteem bedienen.
Wanneer de achterklep wordt geopend, scharniert het achterruit mee. Aston Martin gebruikte een meescharnierende achterruit voor het eerst in de DB2/4 van 1952. De achterbank in de Rapide is in twee delen neerklapbaar. "Zo is er ruimte voor vier personen en hun ski's of drie personen en hun golftassen," aldus de ontwerpers.
Aston Martin directeur Ulrich Bez: "Het aantal deuren bepaalt niet of een auto een sportauto is. Een vierdeurs kan dus best het uiterlijk en de prestaties bieden van een sportwagen. De Rapide doet zijn naam eer aan omdat hij vier personen mee kan nemen op een reis die waar dan ook naar toe voert."

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.